Väitöskirjat – Åbo Akademi

2018

Pastuhov, Annika: Att vara och agera medborgare. En etnografisk studie i folkbildande praktiker

2017
  • Ekstam, Ulrika: Educational support in lower secondary mathematics instruction; teacher quality, teacher characteristics and their interrelations
  • Forsling, Karin: Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap. Design och iscensättning för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium
  • Höglund, Heidi: Video Poetry: Negotiating Literary Interpretations. Students´Multimodal Designing in response to Literature
  • Romar, Eivor: Att förvärva yrkesläraridentitet. En fenomenografisk yrkespedagogisk studie av praktikhandledningens inflytande på yrkeslärarstuderandes identitetsutveckling
  • Röj-Lindberg, Ann-Sofi: Skolmatematisk praktik i förändring – en fallstudie
  • Saarukka, Siv: Understanding School Principal´s Leadership
  • Try, Jørund: Kvalifiseringsbehov og kompetanseutvikling av rektorer i vidaregående skoler
2016
  • Bendtsen, Marina: Becoming and being a language teacher: evolving cognitions in the transition from student to teacher
  • Björk, Cecilia: In search of good relationships to music: understanding aspiration and challenge in developing music school teacher practices
  • Degerman, Linda: Elever och klimatförändringen: en enkätundersökning bland finlandssvenska och svenska niondeklassare
  • Henriksson, Ann-Catherine: Man måste tänka själv: klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena
  • Hermans, Mikaela: Från förståelse till agerande: niondeklassares och geografilärares syn på klimatförändringen och undervisningen om klimatförändringen
  • Hilli, Charlotta: Virtuellt lärande på distans: en intervjustudie med finländska gymnasiestuderande
  • Jacquet, Eva: Litteracitet i fem högstadieungdomars en-till-en-datorpraktiker
  • Korhonen, Johan: Learning difficulties, academic well-being and educational pathways among adolescent students
  • Lundkvist, Marina: Vad innebär det att bli demokratisk? Dimensioner av demokrati i mötet mellan barn och pedagoger
  • Rusk, Fredrik: Doing second language learning: a CA study of learning practices in Finnish-Swedish bilingual educational settings
  • Tronshart, Bjørg: Utstillingens retorikk : et bidrag til en retorisk didaktikk for kunst og håndverk
2015
  • Bäckman, Kerstin: Matematiskt gestaltande i förskolan
  • Carlsen, Kari: Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur
  • Elo, Janne: Företagsamhet i skola och utbildning: lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap
  • Wiklund-Engblom, Annika: Designing new learning experiences? Exploring corporate E-learners’ self-regulated learning
2014
  • Andersson, Katharina: Pojkar kan visst skriva! : skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i årskurs tre i Sverige
  • Hartvik, Juha: Det planlagda och det som visar sig: klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd
  • Mnyanyi, Cosmas: Changing teachers´ practices in regular schools enrolling children with visual impairment
  • Rejman, Katarina: Litteratur och livskunskap: modersmålslärarens berättelse om undervisningen i årkurs 7-9
  • Soko, Mary: Experiences among primary school teachers in Tanzania
  • Åkerlund, Dan: Elever syns på nätet : multimodala texter och autentiska mottagare
2013
  • Björk-Åman, Camilla: Extremfall, stjärnelever och verktygsskramlare : en diskursanalytisk studie av lärares tal om studerande som behöver särskilt stöd
  • Cederholm, Camilla: ”Du sköna sång, vårt bästa arv” – kanonisering av en sångskatt ur ett hermeneutiskt perspektiv
  • Chambulila, Colonel: Quality enhancement in teacher education: Tanzanian teacher educators’ conceptions and experiences
  • Dagsland, Torunn Paulsen: Eleven som aktør i dialog med kunst: ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst og håndverk i norsk grunnskole
  • Edman Stålbrandt, Eva: Simulerade skoldilemman: redskap för utveckling av reflektionsförmåga?
  • Nordström-Lytz, Rita: Att möta den andra: det pedagogiska uppdraget i ljuset av Martin Bubers dialogfilosofi
2012
  • Aspfors, Jessica: Induction practices: experiences of newly qualified teachers
  • Jidamva, George: Understanding and improving quality of secondary school education: conceptions among teachers in Tanzania
  • Kapinga, Orestes: Professional development among educators pursuing a B.Ed. program in special education in Tanzania: a study of motives and perceived outcomes
  • Koch, Marie: Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum
  • Lindedahl, Christian: En gestaltning av individens erfarenhetsbaserade kunskap inom diabetesvården   Sjöblom, Pia: Naturen och jag: en studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv
  • Rorgemoen, Mari: Mellom tradisjon og spel: didaktikk for tekstil folkekunst
  • Sundqvist, Christel: Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
  • Von Gegerfelt Kronberg, Sie: Vilja, självtillit och ansvar : kunskapens konstruktion i skapande arbete
2011
  • Furu, Ann-Christin: Resa i röstens landskap: en narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare
  • Kalanje, Ephreim: Identifying first graders at risk of reading and writing difficulties: creating a group-based screening tool in kiswahili in Tanzania
  • Kimaryo, Lydia: Integrating environmental education in primary school education in Tanzania: teachers’ perceptions and teaching practices
  • Kumburu, Salvius: The effectiveness of short-term literacy skills intervention on children at risk of reading and writing difficulties in Tanzania: a study of grade one children with dynamic assessment approach
  • Ngorosho, Damaris: Literacy skills of Kiswahili speaking children in rural Tanzania: the role of home environemt
  • Silfver, Birgitta: Karneval i klassrum – kunskap på hjul: en studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi
  • Solli Schøien, Kristin: Hvordan øve hellige handlinger? En profesjonsdidaktisk studie av øving av muntlige ferdigheter innenfor en norsk presteutdanning
  • Still, Johanna: Musikalisk lärandemiljö : planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem
  • Wolff, Lili-Ann: Nature and sustainability: an educational study with Rousseau and Foucault
2010
  • Binde, Andrew: Conceptions of mathematics teacher education: thoughts among teacher educators in Tanzania
  • Knip-Häggqvist, Elizabet: Den talande bokens poetik: en studie med fokus på olika unga vuxnas reception av tre fiktiva texter inlästa på band

Linkki Åbo Akademin julkaisutietokantaan.