NB update: due to unexpected popularity and large volume of registrations in the first week, we are closing registration for live attendance ahead of time, effective 8 November. For distance participation (note: keynote speeches only) registration continues as planned until 22 November.
Registration is about to open for the Research, emotions and well-being seminar, held on 4–5 December 2024 at Tampere University (and partly hybrid on Zoom), organised by FinEd in collaboration with Langnet, the network of language-related doctoral programmes. The seminar focuses on emotional processes related to the individual in academic work, as well as emotions related to academic structures. The goal is to provide young researchers with concrete tools for dealing with emotions related to research work. The speakers and workshop leaders include experts who have studied emotions and well-being in academic work. Most of the presentations and workshops are held in Finnish, a few are held in English and one in Swedish. Please see the seminar programme below.
We have acquired external funding for the seminar to cover the travel and accommodation expenses of approx. 40 participants, of which 20 are allocated to doctoral researchers in educational sciences. With self-financing, more participants can be taken. The seminar is primarily aimed at doctoral researchers, but self-funding post-doctoral researchers are also welcome. Funding will be granted and places filled in order of registration. Registration starts on 4 November at 9 o’clock and ends on 22 November. Please register here.
SEMINAARIN OHJELMA / PROGRAM
Ke 4.12.2024: Yksilö ja tunteet / The individual and emotions
klo 12.15–12.30 (Auditorio D10b) Anna Rawlings, Anna Vatanen, Maija Hirvonen, Petri Nokelainen: Tervetuloa / Welcome
klo 12.30–13.15 (Auditorio D10b) Riitta-Liisa Larjovuori, TaY: Työhyvinvoinnin rakentuminen ja edistäminen yliopistotyössä
klo 13.15–14.15 Lounastauko / Lunch klo 14.15–15.30 Rinnakkaissessiot
- Sessio 1A (Luokka A07), Niina Lilja, TaY: Writing funding applications and coping with rejections
- Sessio 1B (Luokka A06), Katriina Tapanila, TaY: Miten erottaa ”minä” ja ”työ” tutkimustyössä? Tutkimusta ohjaavat usein henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, jolloin tutkimustyö voi olla tärkeä osa omaa identiteettiä. Työpajassa pohditaan, miten tutkimusta voisi tehdä hyvinvointia tukevalla tavalla siten, että tasapaino säilyy eri elämänalueiden välillä.
klo 15.30–16 Kahvitauko / Coffee klo 16–17.15 Rinnakkaissessiot
- Sessio 2A (Luokka A07), [speaker TBC]: Fixed terms one after the other – risk tolerance and the uncertainty of the academic career
- Sessio 2B (Luokka A06), Susanna Hartikainen ja Ilmari Puhakka, TaY: Huijarisyndrooma ja epäonnistumisen pelko. “Kohta ne huomaa, etten osaakaan mitään…” Akateeminen maailma voi tuntua painostavalta ja tuomitsevalta varsinkin aloitteleville tutkijoille. Työpajassa käydään läpi ilmiötä ja kehitellään keinoja osaamiseen liittyvän epävarmuuden hälventämiseksi.
klo 19 Mahdollinen omakustanteinen illallinen (varmistuu myöhemmin) / Possible self-financed dinner (TBC)
To 5.12.2024: Akateemiset rakenteet ja tunteet / Academic structures and emotions
klo 8.30–9.30 (Auditorio D10b) Johanna Hokka, TaY: Searching for an average researcher amid competition and collegiality: key points from the project Academic Affects / Keskivertotutkijaa etsimässä kilpailun ja kollegiaalisuuden keskellä. Akateemisten affektien etnografia -hankkeen tuloksia (in English)
klo 9.45–11 Rinnakkaissessiot
- Sessio 3A (Luokka E221), Elisa Kurtti, JY: Akateemisen työn absurdiudet ja hyvinvointi. Tiedemaailmassa navigoiminen on pullollaan ristiriitaisuuksia, joista moni juontuu myös itse tiedejärjestelmän toiminnasta. Kuinka säilyttää hyvinvointi ulkoisten ja sisäisten vaatimusten keskellä?
- Sessio 3B (Luokka E222), Laura Visapää, HY: ”Pahamaineinen referee 2”, onko sitä? Palautteen vastaanottaminen ja antaminen vertaisarviointiprosessissa.
klo 11–12 Lounastauko / Lunch klo 12–13.15 Rinnakkaissessiot
- Sessio 4A (Luokka E221), Maija Hirvonen, TaY: Tenure track: angst-filled pressure cooker or clear career path?
- Sessio 4B (Luokka E222), Marja-Liisa Helasvuo, TY: Kilpailijoita vai kollegoja? Vertaisten kaksoisrooli.
klo 13.15–13.45 Kahvitauko / Coffee
klo 13.45–14.30 (Auditorio D10b) Solveig Cornér, HY: Betydelsen av socialt stöd och välmående i doktorsavhandlingsarbetet. The slides will be in English: The importance of social support and wellbeing in the doctoral thesis process; keskustelua voi käydä myös suomeksi.
klo 14.30–15.15 (Auditorio D10b) Jaana-Piia Mäkiniemi, TaY: Tutkijan tunnepohjainen työhyvinvointi ja siihen vaikuttavat tekijät sekä oman työn tuunaaminen
klo 15.15–15.45 (Auditorio D10b), Anna Rawlings, Anna Vatanen & Maija Hirvonen: Seminaarin koonti / Seminar wrap-up