FinEd-verkoston uutiskirje 2022 – Vuosikatsaus

Vuoden 2022 alusta FinEdin toiminnan vetovastuu siirtyi Lapin yliopistolta Helsingin yliopistolle seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Tänä vuonna saatoimme palata verkkoseminaareista reaalimaailman kohtaamisiin, ja aloitimme myös joitain uusia toimintamuotoja. Tässä uutiskirjeessä käymme läpi vuoden tapahtumia. Haluamme samalla toivottaa kaikille toiminnassamme mukana olleille, niin puhujille, mentoreille, työpajoihin osallistuneille, kuin kaikille muillekin, hyvää joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta 2023!

FinEd Online Research Talks – keynote-puheita verkossa

Keväällä käynnistimme akateemisen lukukauden aikana noin kerran kuussa järjestettävän verkkopuheiden sarjan. Tapahtumassa jäsenyliopistojen professorit pitävät vuorollaan valitsemastaan aiheesta keynote-puheen. FinEd Online Research Talks -sarja on mahdollistanut uusia kohtaamisia väitöskirjatutkijoiden ja muun akateemisen yhteisön kanssa, sekä tarjonnut tilaisuuden tehdä FinEdin toimintaa laajemmin tunnetuksi ja esitellä verkostossamme tehtävää tutkimusta. Tänä vuonna puheen pitivät professorit Markku Niemivirta (Itä-Suomen yliopisto) aiheenaan The role of goals in motivation and well-being; Päivi Rasi-Heikkinen (Lapin yliopisto) aiheenaan Media literacies among senior citizens; Niina Rutanen (Jyväskylän yliopisto) aiheenaan Ethics in research with young children; Annalisa Sannino (Tampereen yliopisto) aiheenaan Challenges of transformative agency for equity and sustainability: A perspective from the learning sciences; sekä Kristina Ström ja Mia Porko-Hudd (Åbo Akademi) aiheenaan Special Education and Sloyd Education at ÅAU. Puheet ovat herättäneet kiinnostusta ja niihin on osallistuttu ahkerasti, ja tulemme jatkamaan niitä vuonna 2023, joten pysyttehän kuulolla!

Akateemisen kirjoittamisen työpaja väitöskirjatutkijoille, 17.-18. elokuuta

Seitsemäntoista väitöskirjatutkijaa seitsemästä jäsenyliopistostamme osallistui kaksipäiväiseen kirjoitustyöpajaan kauniissa ja inspiroivassa Hanasaaren konferenssikeskuksessa Espoon ja Helsingin rajalla. Työpajan osallistujille pidettiin kaksi keynote-puhetta: Helsingin yliopiston yliopistonlehtori Elina Ketonen puhui aiheesta How to understand and optimize the process of academic writing ja professori Auli Toom aiheesta Summary of the PhD Thesis. Lisäksi osallistujat työskentelivät pienryhmissä lukien ja kommentoiden toistensa abstrakteja ja artikkelikäsikirjoituksia, joihin he olivat saaneet myös mentorikommentteja FinEdin senioritutkijoilta. Aikaa riitti myös tutustumiselle, verkostoitumiselle ja kokemusten jakamiselle vertaisryhmässä. Saimme työpajasta paljon myönteistä palautetta ja myös parannusehdotuksia, jotka tulemme huomioimaan ensi vuoden työpajan suunnittelussa ja järjestelyissä.

“All together, kiitos mahtavasta mahdollisuudesta. Sain uskoa omaan tekemiseen ja inspiraatiota jatkaa, jota tulin hakemaankin. Samoin sain niitä keskusteluja, joita väikkäriä tehdessä kokonaan korona-aikana, olen jäänyt kaipaamaan. Kaikki hakemani rahoitushakemukset ovat olleet tuottamattomia, joten usko omaan tutkimukseen ja uraan on ollut koetuksella. Tämä vahvisti uskoa itseen, tutkijan uraan ja tutkimukseeni todella paljon ja sain monta kivaa uutta kontaktia! Kiitos tosi paljon hyvin organisoidusta työpajasta ja jään odottamaan uusia kivoja tapahtumia!” – Palautekommentti osallistujalta

FinEdin esiseminaari Kasvatustieteen päivillä Oulun yliopistossa 23. marraskuuta

FinEdin esiseminaarin Values matter in education and research – Exploring the philosophical foundations of Educational Sciences aihe valittiin syksyllä 2021 väitöskirjatutkijoille osoitetun kyselyn vastausten pohjalta. Nimensä mukaisesti seminaari keskittyi arvoihin ja etiikkaan kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemisessä. Esiseminaari rakentui kahdesta osasta, joista Oulun yliopiston professori Katariina Holman keynote-puhe Science, theories, and values järjestettiin hybridinä, jotta osallistuminen mahdollistuisi myös niille aiheesta kiinnostuneille, jotka eivät päässeet paikan päälle Ouluun. Keynote-osuuteen osallistui nelisenkymmentä kuulijaa, joista viitisentoista verkossa zoomin välityksellä. Lounaan jälkeen jatkoimme työpajaosuudella, johon osallistui kaksitoista väitöskirjatutkijaa eri jäsenyliopistoistamme. Palaute molemmista osista oli kiittävää. Erityismaininnan arvoinen on termi “Empathic-Relational-Dialogical Science”, jonka kehitti yksi työpajaan osallistunut pienryhmä!

“I think we need an interesting keynote who directs participants’ thoughts and reflection towards the topic. The keynote was a spot on.” – Palautekommentti osallistujalta

“I think workshop working as a whole is something we need as doctoral students. In workshops we get to know each other properly and get to share our thoughts on doing a PhD. There could even be more of such activity.” – Palautekommentti osallistujalta

Muuta vuoden varrella tapahtunutta

Kesäkuussa FinEd tuki Oppimis- ja oppimisvaikeustutkijatapaaminen 2022 -päivien järjestämistä rahoittamalla FinEd -keynotepuhujaksi ansioituneen nuoremman tutkijan KT Anna Widlundin Åbo Akademista. Anna puhui aiheesta Developmental dynamics between academic well-being and educational outcomes.

Syyslukukauden aikana FinEdin johtoryhmä on paneutunut tarkastelemaan yhteneväisyyksiä ja eroja artikkeliväitöskirjalle asetetuissa vaatimuksissa eri jäsenyliopistoissamme. Tämä vaatimusten yhtenäistämistä mahdollisesti tavoitteleva työ jatkuu edelleen.

Sokerina pohjalla muistutamme, että FinEdillä on nyt myös Twitter-tili, @FinEdVerkosto. Laittamalla tämän seurantaan pysyt tapahtumistamme ajan tasalla!