2023
- Hjelm, Åsa: Elevers matematiska utmaningar i slöjd. Ämnesöverskridande lärande via handens arbete
- Staffans, Eva: Joint mission or mission impossible? Exploring Conditions for Itinerant Early Childhood Special Education Teachers’ Work
- Sundqvist, Karin: Digitalisation Meets Home Economics Teachers. A Mixed-Methods Study of the Conditions Related to Finnish Home Economics Teachers´ Use of Information and Communication Technologies
2022
- Katz, Heidi: Far From the Dream: Exploring the Gap in Educational Opportunities for Black Americans
- Kuokkanen, Joni: Combining School and Sport in Finnish Lower Secondary School: The Interplay Among Engagement, Burnout and Experiences in Student Athletes’ Dual Career Adjustment
- Lindh, Yvonne: Förskoleateljén som plats och som arena för estetiska lärprocesser
- Rosvall, Camilla: ”Tänk före du skriver” Uppgiftsmiljö som utmaning och möjlighet för examinander med språkbadsbakgrund i studentexamensprovet i A-svenska
- Svanbäck-Laaksonen, Mikaela: Lärmiljöns betydelse för barns utövande och lärande av grundläggande motoriska färdigheter i småbarnspedagogik
- Tigerstedt, Christa: A Discourse Analytic Approach to HEI Leadership in Finland: The What and How of Rectors’ Leadership
- Wettergren, Sanna: Att främja yngre elevers algebraiska tänkande – med lärandeverksamhet som redskap
2021
- Hellstrand, Heidi: Early Numeracy Development: Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties
- Jusslin, Sofia: Dancing/Reading/Writing: Performative Potentials of Intra-Active Teaching Pedagogies Expanding Literacy Education
- Kiukas, Carina: Lärare som aktörer i praktiker för pedagogiskt utvecklingsarbete
- Koljonen, Tuula: Finnish mathematics curriculum materials and teachers´ interaction with them in two cultural-educational contexts
- Mård, Nina: Mångvetenskaplig undervisning i klassläraruppdraget. Mellan autonomi och normativite
- Ståhl, Matilda: Community, diversity and visuality – an ethno-case study on constructing identities and becoming legitimate participants in online/offline communities
- Widlund, Anna: Development of Academic Well-Being during Secondary Education: Relations to Performance, Motivational Beliefs, and Aspirations
2020
- Tjärnstig Leif: Didaktisk praxis i waldorfskolan. En didaktisk analys och bildningsteoretisk tolkning av fyra waldorflärares pedagogiska tänkande och förhållningssätt
- Hannus-Gullmets Britta: Scaffolding writing – four children explore written language with auditory feedback from speech synthesis
- Charlotte Baltzer: Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi
2019
- Larsson, Paula: Vardagsvåld, mobbning och mobbningsförebyggande arbete i svensk skolkontext
- Smeds-Nylund, Ann-Sofie: Kommunalt utbildningsledarskap – att mediera mellan politik och medborgaropinion
2018
- Pastuhov, Annika: Att vara och agera medborgare. En etnografisk studie i folkbildande praktiker
2017
- Ekstam, Ulrika: Educational support in lower secondary mathematics instruction; teacher quality, teacher characteristics and their interrelations
- Forsling, Karin: Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap. Design och iscensättning för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium
- Höglund, Heidi: Video Poetry: Negotiating Literary Interpretations. Students´Multimodal Designing in response to Literature
- Romar, Eivor: Att förvärva yrkesläraridentitet. En fenomenografisk yrkespedagogisk studie av praktikhandledningens inflytande på yrkeslärarstuderandes identitetsutveckling
- Röj-Lindberg, Ann-Sofi: Skolmatematisk praktik i förändring – en fallstudie
- Saarukka, Siv: Understanding School Principal´s Leadership
- Try, Jørund: Kvalifiseringsbehov og kompetanseutvikling av rektorer i vidaregående skoler
2016
- Bendtsen, Marina: Becoming and being a language teacher: evolving cognitions in the transition from student to teacher
- Björk, Cecilia: In search of good relationships to music: understanding aspiration and challenge in developing music school teacher practices
- Degerman, Linda: Elever och klimatförändringen: en enkätundersökning bland finlandssvenska och svenska niondeklassare
- Henriksson, Ann-Catherine: Man måste tänka själv: klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena
- Hermans, Mikaela: Från förståelse till agerande: niondeklassares och geografilärares syn på klimatförändringen och undervisningen om klimatförändringen
- Hilli, Charlotta: Virtuellt lärande på distans: en intervjustudie med finländska gymnasiestuderande
- Jacquet, Eva: Litteracitet i fem högstadieungdomars en-till-en-datorpraktiker
- Korhonen, Johan: Learning difficulties, academic well-being and educational pathways among adolescent students
- Lundkvist, Marina: Vad innebär det att bli demokratisk? Dimensioner av demokrati i mötet mellan barn och pedagoger
- Rusk, Fredrik: Doing second language learning: a CA study of learning practices in Finnish-Swedish bilingual educational settings
- Tronshart, Bjørg: Utstillingens retorikk : et bidrag til en retorisk didaktikk for kunst og håndverk
2015
- Bäckman, Kerstin: Matematiskt gestaltande i förskolan
- Carlsen, Kari: Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur
- Elo, Janne: Företagsamhet i skola och utbildning: lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap
- Wiklund-Engblom, Annika: Designing new learning experiences? Exploring corporate E-learners’ self-regulated learning
2014
- Andersson, Katharina: Pojkar kan visst skriva! : skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i årskurs tre i Sverige
- Hartvik, Juha: Det planlagda och det som visar sig: klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd
- Mnyanyi, Cosmas: Changing teachers´ practices in regular schools enrolling children with visual impairment
- Rejman, Katarina: Litteratur och livskunskap: modersmålslärarens berättelse om undervisningen i årkurs 7-9
- Soko, Mary: Experiences among primary school teachers in Tanzania
- Åkerlund, Dan: Elever syns på nätet : multimodala texter och autentiska mottagare
2013
- Björk-Åman, Camilla: Extremfall, stjärnelever och verktygsskramlare : en diskursanalytisk studie av lärares tal om studerande som behöver särskilt stöd
- Cederholm, Camilla: ”Du sköna sång, vårt bästa arv” – kanonisering av en sångskatt ur ett hermeneutiskt perspektiv
- Chambulila, Colonel: Quality enhancement in teacher education: Tanzanian teacher educators’ conceptions and experiences
- Dagsland, Torunn Paulsen: Eleven som aktør i dialog med kunst: ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst og håndverk i norsk grunnskole
- Edman Stålbrandt, Eva: Simulerade skoldilemman: redskap för utveckling av reflektionsförmåga?
- Nordström-Lytz, Rita: Att möta den andra: det pedagogiska uppdraget i ljuset av Martin Bubers dialogfilosofi
2012
- Aspfors, Jessica: Induction practices: experiences of newly qualified teachers
- Jidamva, George: Understanding and improving quality of secondary school education: conceptions among teachers in Tanzania
- Kapinga, Orestes: Professional development among educators pursuing a B.Ed. program in special education in Tanzania: a study of motives and perceived outcomes
- Koch, Marie: Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum
- Lindedahl, Christian: En gestaltning av individens erfarenhetsbaserade kunskap inom diabetesvården Sjöblom, Pia: Naturen och jag: en studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv
- Rorgemoen, Mari: Mellom tradisjon og spel: didaktikk for tekstil folkekunst
- Sundqvist, Christel: Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
- Von Gegerfelt Kronberg, Sie: Vilja, självtillit och ansvar : kunskapens konstruktion i skapande arbete
2011
- Furu, Ann-Christin: Resa i röstens landskap: en narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare
- Kalanje, Ephreim: Identifying first graders at risk of reading and writing difficulties: creating a group-based screening tool in kiswahili in Tanzania
- Kimaryo, Lydia: Integrating environmental education in primary school education in Tanzania: teachers’ perceptions and teaching practices
- Kumburu, Salvius: The effectiveness of short-term literacy skills intervention on children at risk of reading and writing difficulties in Tanzania: a study of grade one children with dynamic assessment approach
- Ngorosho, Damaris: Literacy skills of Kiswahili speaking children in rural Tanzania: the role of home environemt
- Silfver, Birgitta: Karneval i klassrum – kunskap på hjul: en studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi
- Solli Schøien, Kristin: Hvordan øve hellige handlinger? En profesjonsdidaktisk studie av øving av muntlige ferdigheter innenfor en norsk presteutdanning
- Still, Johanna: Musikalisk lärandemiljö : planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem
- Wolff, Lili-Ann: Nature and sustainability: an educational study with Rousseau and Foucault
2010
- Binde, Andrew: Conceptions of mathematics teacher education: thoughts among teacher educators in Tanzania
- Knip-Häggqvist, Elizabet: Den talande bokens poetik: en studie med fokus på olika unga vuxnas reception av tre fiktiva texter inlästa på band