2023
- Hinostroza Paredes, Yenny: Understanding Chilean university-based teacher educators’ agency: a study of reflexivity, contextual enablements, constraints and professionalism
- Jylänki, Pinja: Active Early Interventions: Supporting Preschooler’s Cognitive and Academic Skills with Fundamental Motor Skills and Physical Activity Interventions
- Kaasinen, Miia: Draamatoiminnan aikainen tunnetuki. Observointityökalun kehittäminen kasvatustieteellisen design -tutkimuksen tutkimusstrategiaa hyödyntäen
- Kaunisto, Maarit: “Nehän puhuu mulle venäjää!”: Tapaustutkimus venäjänkielisen CLIL-alkuopetusluokan vuorovaikutuksesta
- Kesäläinen, Jonna: Lasten tunnesäätely, leikki ja kognitiiviset valmiudet varhaiserityiskasvatuksessa
- Kleemola, Katri: Variation in novice students’ critical thinking and argumentation: Transition to higher education is not a level playing field
- Kyhälä, Anna-Liisa: Lasten fyysinen aktiivisuus ja varhaiskasvatuksen mahdollisuudet sen edistämisessä
- La Rosa, Lotta-Sofia: Nuoret lukijat kirjakulttuurin murroksessa
- Leskinen, Jasmiina: Fostering distributed leadership and collective innovation practices in a primary school’s makerspace: A sociocultural investigation
- Levinthal, Cristiana: Parental engagement with children’s learning in Finland and Portugal
- Liu, Xiaoxu: Understanding multicultural education in Chinese higher education – The perspectives of ethnic minority students and university educators
- Löfgren, Sami: Learning domain-general competencies in vocational education and training: student, employer and teacher perspectives
- Makkonen, Taina: Talent development of gifted physics-oriented students in Finnish general upper secondary school
- Marjokorpi, Jenni: Merkityksellinen ja vaikuttava kieliopillinen tieto perusopetuksessa
- Merikko, Joonas: Technological support for self-regulated learning: The tripartite relationship between learner, teacher and technology in the regulation of the learning process
- Mickelsson, Ritva: Lessons Learned from Horses: Three Pedagogical Interventions Promoting Well-Being of Students with Special Needs
- Nordström, Alexandra: Joy in young children’s literacy practices in early childhood education
- Pyykkö, Anu: Draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen. Observointityökalun kehittäminen kasvatustieteellisenä design-tutkimuksena
- Rasa, Tapio: Futurising science education: Technology, agency and scientific literacy
- Rosenblad, Niklas: Knowledge and Agency in Vocational Education: An analysis of competency-based training and student counselling through a lens of cultural historical activity theory and critical realism
- Ryökkynen, Sanna: They did not give up on me: Vocational students’ perceptions of the supports in their studying
- Sinquefield-Kangas, Rachel: Matter(s) of Empathy in Art Education & Research
- Stenius, Tuula: Lasten huumorin rakentuminen päiväkodissa: “Mua kikattaa, kun mä teen jekkuja”
- Suuriniemi, Salla-Maaria: Monikielistyvä koulu ja kielitietoisuus: Opetussuunnitelmien, opettajien ja oppikirjojen kieliorientaatiot
- Tujula, Mikko: Aktiiviseksi koulussa ja yhteiskunnassa: Kouludemokratian toteuttaminen peruskoulussa
- Vermilä, Piret: Leikin ja vuorovaikutuksen muotoja lapsilla, joilla on autismikirjo -tapaustutkimus
- Vilhunen, Elisa: Epistemic emotions in science learning situations
2022
- Ashgar Zaheer, Muhammad: Emerging Learning Technologies’ Acceptance Influence on Higher Education Students in Pakistan during the COVID-19
- Darling, Deborah: Un/seen Languages in a Multilingual University: A Case for a Plurilingual Approach in Finnish Higher Education
- Eskelinen, Kristiina: Lasten valvotut iltapäivät valokuvissa ja kuvakertomuksissa: Etnografinen tutkimus iltapäivätoiminnasta
- Friberg, Kalervo: Efficacy of the Work-life Orientation Program: A Three-year Longitudinal Study
- Haapaniemi, Janni: Beyond Basics: An integrative approach to learning in Finnish comprehensive school
- Hautakangas, Merja: Lapsen itsesäätelytaitojen kehittyminen Muksuoppi-interventiossa – monimenetelmäinen tutkimus varhaiskasvatuksessa
- Huilla, Heidi: Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus
- Hummelstedt, Ida: Acknowledging diversity but reproducing the Other: A critical analysis of Finnish multicultural education
- Kauppila, Aarno: Kehitys- ja vaikeavammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa
- Korkealehto, Kirsi: University of applied sciences students’ perceptions on engagement and spoken interaction in blended learning language studies
- Kuosmanen, Sinikka: Taidetarina: Tutkimus varhaiskasvatuksen taidekasvatuksesta
- Kuusimäki, Anne-Mari: The views of Finnish parents and teachers on digital communication in the homeschool partnership
- Lemos, Monica: Expanding educational management activities beyond school walls
- Maukonen, Martta: Osallistumista, vahvistamista ja vastarintaa: Tapaus- ja toimintatutkimus ART-aggressionhallintainterventiosta
- Muinonen, Mari: Alakoululaisten tunteet ja niihin liittyvä toiminta yhteisöllisissä digitaalisissa sisällöntuotannon projekteissa
- Mäkipää, Toni: ”I have never received feedback from my teachers.” Students’ perceptions of assessment and feedback practices in Finnish general upper secondary education
- Niemelä, Mikko: Knowledge-Based Curriculum Integration Potentials and Challenges for Teaching and Curriculum Design
- Niemi, Laura: Matematiikan parhaat osaajat perusopetuksessa ja toisella asteella: Pitkittäistutkimus matematiikan osaamisen ja asenteiden kehittymisestä vuosina 2005–2015
- Perander-Norrgård, Katarina: Chutes and ladders in the transition to higher education
- Pyy, Iida: Evolving emotions: The relevance of Martha Nussbaum’s theory of political emotions in education
- Saarinen, Auli: Pedagogical Dimensions of the ePortfolio in Craft Education
- Seppänen, Sirke: What would happen if I said “Yes”?’ Measuring the immediate and long-term impact of improvisation training on student teachers’ subjective, neuroendocrine and psychophysiological responses
- Tammeleht, Anu: Facilitating the development of research ethics competencies through scaffolding and collaborative case-based problem-solving
- Torkkeli, Kaisa: Foodwork: Practice theoretical approach to cooking in families with children
- Valtonen, Virpi: Kanssakuljeskelua: Monilajisen kasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähtökohtia
- Vesterinen, Liisa: ABIN LUKI: Ylioppilaskokelaiden lukemisen, kirjoittamisen ja vieraiden kielten vaikeus lukilausuntojen kuvaamana
- Vuorinen, Kaisa: Character strength interventions: Introducing, developing, and studying character strength teaching in Finnish education
2021
- Cao, Yanling: Teacher educators in the academic university context: the relationship between research-teaching integration, approaches to teaching, self-efficacy beliefs in teaching and burnout
- Chmylevska, Nataliya: Inductive Analysis of Preventive Policies at Comprehensive Schools: Improving Their Effectiveness Through Metapolicy
- Haataja, Eeva: Understanding the role of gaze in momentary teacher-student scaffolding interaction during collaborative problem solving
- Harju, Vilhelmiina: Beginning teachers’ support needs for professional development
- Holm, Marja: Executive functions and achievement emotions among adolescents: mathematics difficulties, low mathematics performance, and special education support in mathematics
- Intke-Hérnandez, Minna: Maahanmuuttajaäitien arjen kielitarinat: Etnografinen tutkimus kieliyhteisöön sosiaalistumisesta
- Kavonius, Marjaana: Young People’s Perceptions of the Significance of Worldview Education in the Changing Finnish Society
- Kesler, Merike: Opettaja luovan ongelmanratkaisun prosessin ohjaajana
- Knif, Leena: Moninainen kuvis: osallisia tiloja, tasa-arvon tekoja, taiteella tiedettyä toimijuutta
- Koivuhovi, Satu: Studying in a class with a special emphasis: changes in children’s competence beliefs and mathematical thinking skills and the role of social comparisons
- Kramer, Martin: Teachers’ agency in school development: a journey of expansive learning
- Lehto, Satu: Koulun kerhotoiminta lapsuuden hyvinvointia rakentamassa: tapaustutkimus koulun kohdennetuista liikuntakerhoista
- Lehtonen, Anna: Drama as an interconnecting approach for climate change education
- Letonsaari, Mika: Nonlinear Storytelling Approach to Developing Computational Thinking Skills
- Luodeslampi, Juha: Haastetun oppiaineen puolustajat: uskonnonopettajana peruskoulun syntyvaiheessa
- Mäki, Tarja: ”Se on ihmisten kanssa tehtävää työtä”: toiminnanteoreettinen tutkimus työmaan työnjohdon työstä, yhteistyöstä ja uusista välineistä rakennushankkeessa
- Oinas, Sanna: Technology-enhanced feedback: Teachers` practices, pupils` perceptions and their relations to learning and academic well-being
- Paju, Birgit: An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities
- Poropudas, Salla: Kirkon työntekijän identiteettiä rakentamassa?: narratiivinen tutkimus diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hengellisistä elämäntarinoista ja ammatillisen identiteetin lähtökohdista
- Rawlings, Anna: Linking temperament with motivation: reward and punishment sensitivities as predictors of students’ achievement goal orientations and motivational appraisals
- Räisänen, Milla: The interaction between self- and co-regulation of learning and study-related exhaustion during university studies
- Saló i Nevado, Laia: Problem solving and use of mathematics at work: hanging around farmers and cabinetmakers
- Sillanpää, Taina: Tila, lapsi ja toimijuus: lastentarha- ja päiväkotiarjen murrokset ja jatkuvuudet muistitietoaineistoissa
- Niu, Shuanghong Jenny: Teaching and learning 21st century competencies: paving the way to the future
- Syrjänen, Milla: Adults with ADHD and their children: a multiple-case study of attachment: self-protective strategies of parents with ADHD and their children as mediated by sensitivity
- Särkelä, Elina: Nuorten elämismaailma ja arjen maantiede osana maantieteen opetusta: eläytymismenetelmä ja valokuvaus nuorten globaalia sukupolvea, maailman tilaa ja tulevaisuutta koskevien pohdintojen tutkimisessa
- Yang, Dong: Engaging Secondary School Students in Science Learning through a Massive Open Online Course (MOOC)
2020
- Blagoeva, Nadezda: An artist-teacher-researcher in action: Facilitating integration of contemporary art forms into primary after-school visual arts activities
- Cornér, Solveig: The Socially-Embedded Support System in Doctoral Education
- Esko, Terhi: Societal Problem Solving and University Research. Science-Society Interaction and Social Impact in the Educational and Social Sciences
- From, Tuuli: Speaking of space: An ethnographic study of language policy, spatiality and power in bilingual educational settings
- Haapasaari, Arja: The Hunters of Lost Parcels : An activity-theoretical study of the emergence and sustainability of workers’ transformative agency
- Heikonen, Lauri: Early-career teachers’ professional agency in the classroom
- Helakorpi, Jenni: Innocence, privilege and responsibility: Power relations in policies and practices on Roma, Travellers and basic education in three Nordic countries
- Hienonen, Ninja: Does class placement matter? : Students with special educational needs in regular and special classes
- Ikonen, Essi: Life, Death and Love. Phenomenological Investigations into the Messy Nature of Authenticity
- Inkinen, Janna: Classroom activities and scientific practices related to student situational engagement
- Kalenius, Aleksi: Are We There Yet? : Equality of learning opportunity in theory and practice
- Kervinen, Anttoni: Out of earshot and out of sight of the science teacher: An investigation of learning opportunities in outdoor settings
- Liu, Haiqin: Voiceless Teachers in Education : Intercultural Experiences and Perceptions of Chinese Immigrant Teachers in Finland
- Maaperä, Ilona: Suostumus, sitouttaminen ja yhteisöllisyys : Setlementtiliikkeen kerho- ja opintotoiminta Helsingissä 1920–1939
- Meriläinen, Mikko: Kohti pelisivistystä – Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä
- Mertanen, Katariina: Not a Single One Left Behind: Governing the ’youth problem’ in youth policies and youth policy implementations
- Nummijoki, Jaana: Breaking New Ground in Home Care Encounters : Shared Transformative Agency between Home Care Workers and their Elderly Clients
- Paakkari, Antti: Entangled devices. An ethnographic study of students, mobile phones and capitalism
- Rinkinen, Aija: Rautaa ja ruostetta: Kuntien perusopetuksesta vastaavien ylimpien viranhaltijoiden näkemyksiä perusopetuksen vahvuuksista ja kehittämiskohteista
- Saariaho-Räsänen, Emmi: Exploring active and skilful student teacher learning: Self-regulated and co-regulated learning in primary teacher education
- Saarilahti, Marja: ”Sekvenssikarttaa peliin”: Tutkimus uuden työvälineen kehittämisestä lapsiperheiden arjen tueksi
- Saarinen, Aino: Equality in cognitive learning outcomes: the roles of educational practices
- Sairanen, Heidi: Towards Relational Agency in Finnish Early Years Pedagogy and Practice
- Saariaho-Räsänen, Emmi: Exploring active and skilful student teacher learning: Self-regulated and co-regulated learning in primary teacher education
- Salmivirta, Seppo: Tutkiva oppiminen luonnontieteellisen opetuksen tukena mobiilissa oppimisympäristössä
- Sandström, Niclas: From Needs to Deeds: User experience informing pedagogical and sustainable campus development
- Sihvonen, Irma: Tuloskortti muutoksen välineenä: Tapaustutkimus tuloskortin käyttöönoton prosessista Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa
- Sjöblom, Kirsi: Flourishing in 21st century workplaces: How to support knowledge workers’ productivity and well-being in modern environments
- Sormunen, Kati: From inclusive practices to personal strategies; Teachers and students designing together digitally supported science learning
- Sullanmaa, Jenni: Coherence making in large-scale curriculum reform: How do educational stakeholders perceive curriculum coherence and why does it matter?
- Tikkanen, Lotta: Yhteisöllistä oppimista ja jaksamista tukevan koulun kehittämisen anatomia
- Vainio, Katri-Liis: Designing the corporeal VoicePilates method: Studies of short voice trainings on Estonian, Finnish and US teachers
- Veijalainen, Jouni: Lasten itsesäätely lasten kuvaamien hallintakeinojen ja tunneilmaisun näkökulmasta
- Viilo, Marjut: Teacher’s orchestration in longitudinal collaborative inquiry process
- Wallenius, Tommi: Schools, Performance and Publicity : Contrasting the policy on publicising school performance indicators in Finland with the other Nordic countries
- Winter, Kaarina: The teacher as mediator: Small group cognitive interaction in Finnish preschool and first grade settings
- Zhang, Junfeng: Mindset in learning: A cross-cultural study in China and Finland
- Åhs, Vesa: Worldviews and Integrative Education: A Case Study of Partially Integrative Religious Education and Secular Ethics Education in a Finnish Lower Secondary School Context
2019
- Anttila, Henrika: How does it feel at school and in teacher education? : Comprehensive school pupils’ and student teachers’ academic emotions
- Eriksson, Sari: Domestication of Travelling Reforms in Higher Education of Kyrgyzstan
- Hedayati, Nasibeh: Values and morality in Iranian schools
- Hietajärvi, Lauri: Adolescents’ socio-digital engagement and its relation to academic well-being, motivation, and achievement
- Juva, Ina: Who can be ‘normal’? Constructions of normality and processes of exclusion in two Finnish comprehensive schools
- Karvonen, Ulla: Tekstit luokkahuonevuorovaikutuksessa: Oppimateriaalit toteutuvan opetussuunnitelman rakentumisessa
- Kurki, Tuuli: Immigrant-ness as (mis)fortune? Immigrantisation through integration policies and practices in education
- Lahti, Jaana: Reflektoiva kollaboraatio: Pedagogisen tuen tarve rakennettaessa vertaisryhmässä opettajan ammatillista toimijuutta
- Laine, Marja: Kohti kulttuurisesti kestävää kasvatusta: Kulttuurisesti kestävän kasvatuksen määrittyminen ja siihen liittyvät tulevaisuuden tarpeet
- Launikari, Mika: Homo interculturalis – Identity, interculturality and career learning within European Union institutions
- Lintuvuori, Meri: Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmän kehitys tilastojen ja normien kuvaamana
- Manninen, Niina: Social services students’ education and purposes in life : A case study from Finland
- Pitkänen, Hannele: Arviointi, tieto ja hallinta : Peruskoulun paikallisen arvioinnin genealogia
- Pursi, Annukka: Yhteisen ymmärryksen rakentuminen aikuisten ja lasten välisessä leikissä : Aikuisen roolit ja pedagogiset käytänteet varhaiskasvatuksen taaperoryhmässä
- Pöntinen, Silpa Maria: Oppiaineyhteistyö opetusharjoittelussa : Tapaustutkimus aineenopettajakoulutuksesta
- Ruutu, Piia: Psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa hoidettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukeminen perusopetuksessa ja sairaalaopetuksen koetut vaikutukset koulunkäyntiin
- Sahi, Sinikka: Opettajanhuoneen sosiaalieettisen yhteisöllisyyden rakentaminen: Design-tutkimus aineenopettajaopiskelijoiden eettispedagogisesta opiskelusta verkkosimulaation avulla
- Syrjämäki, Marja: Leikkien, havainnoiden, kannatellen: Vertaisvuorovaikutusta vahvistavaa pedagogiikkaa varhaiserityiskasvatuksen toimintaympäristössä
- Tiihonen, Eeva: Varhaiskasvatuksen johtajuus suhteiden kautta toteutuvana ilmiönä
- Tuononen, Tarja: Employability of university graduates: The role of academic competences, learning and work experience in the successful transition from university to working life
- Vaahtera, Touko: Cripping Swimming : Culture, Ableism, and the Re-articulation of Able-Bodiedness
- Virtanen, Päivi: Self-Regulated Learning in Higher Education: Basic Dimensions, Individual Differences, and Relationship with Academic Achievement
- Wang, Yan: Restructuring science curriculum for the Twenty-first Century: An assessment of how scientific literacy and twenty-first century competencies are implemented in the Finnish and Chinese national primary science curricula
- Xing, Xin: Perceived programme characteristics and impact : Case studies of Sino-Finnish transnational educational leadership training programmes
- Yliverronen, Virpi: Esiopetuksen käsityö: Kolme tapaustutkimusta esikoululaisista käsityötehtävien parissa
2018
- Ahonen, Elsi: Miten ja mitä opettaja oppii? Aktiivinen oppiminen opettajan pedagogisen ajattelun osana ja rakentajana
- Clavert, Maria: Academics’ transformative learning at the interfaces of pedagogical and discipline-specific communities
- Hannukainen, Kristiina: Tutkijakoulutus, tieto ja tutkijuus tietokapitalistisessa hallinnassa
- Hannus, Susanna: Pienten askelten tanssi : Performatiivinen etnografia hierarkioiden rakentumisista ja purkamisen mahdollisuuksista kahdella yläkoululla
- Härkki, Tellervo: Handling Knowledge – Three perspectives on embodied creation of knowledge in collaborative design
- Ikonen, Tiina: Suomalainen virolainen tarina: Sofi Oksasen Puhdistuksen henkilöhahmojen rakentaminen, ilmentäminen ja tulkinta puvustuksen avulla suomalaisissa näyttämö- ja elokuvasovituksissa
- Itkonen, Tuija H: Contradictions of Finnish Education: Finnishness, interculturality and social justice
- Kauppinen, Eila: Moniääninen ruokaympäristö – ruokakasvatuksen mahdollisuudet nuorisotaloilla
- Kunnari, Irma: Teachers changing higher education : From coping with change to embracing change
- Medvedeva, Anna: University Internationalization and International Master’s Programs
- Mustonen, Virpi: Challenges of Expertise and Organizational Learning during the Digital Transformation of Forensic Fingerprint Investigation
- Puustinen, Mikko: Puhumalla teoretisoitu? Aineenopettajakoulutuksen kasvatustieteellistyminen ja asiantuntijapuhe 1970-luvulta 2010-luvulle
- Rintakorpi, Kati: Varhaiskasvatuksen tallentamisesta kohti pedagogista dokumentointia
- Ritella, Giuseppe: Chronotope: an investigation of the spatial and temporal organization in technology-mediated collaborative learning
- Sekki, Sanna: Arki perhetyön kohteena: Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun -hankkeessa
- Simpson, Ashley: The dialogism of ideologies about equality, democracy and human rights within Finnish education: Many voices and many faces
- Veintie, Tuija: Revival and regeneration of Indigenous knowledge in intercultural bilingual teacher education: A study in the Ecuadorian Amazonia
- Vetoshkina, Liubov: Anchoring craft. The object as an intercultural and intertemporal unifying factor
2017
- Ahtiainen, Raisa: Shades of change in Fullan’s and Hargreaves’s models : Theoretical change perspectives regarding Finnish special education reform
- Benjamin, Saija: “People who don’t live what we live, don’t understand” : Youths’ experiences of hypermobility
- Hilander, Markus: Kuvatulkinta ja maantieteellinen tarkkaavaisuus: Semioottinen ajattelutapa nuorten visuaalisen lukutaidon osana
- Ketonen, Elina: The role of motivation and academic emotions in university studies : The short- and long-term effects on situational experiences and academic achievement
- Kilasi, Doward Characteristics and Development of Students’ Mathematical Identities: The Case of a Tanzanian Classroom
- Koivisto, Jaana-Maija: Learning clinical reasoning through game-based simulation: Design principles for simulation games
- Korhonen, Tiina: Kodin ja koulun digitaalinen kumppanuus
- Kukkoaho, Silja: Näkymätöntä näkyväksi: Ujon oppilaan kohtaaminen yläkoulussa
- Lammi, Johanna: Opettajuus yhtenäisen peruskoulun kontekstissa – etnografinen tapaustutkimus
- Lampi, Hanna: ”Aina liikkeessä”: Tulevaisuuskuvia suomalaisilla, tansanialaisilla, intialaisilla, ghanalaisilla ja isobritannialaisilla lapsilla ja nuorilla 2005–2015
- Paananen, Maiju: Imaginaries of Early Childhood Education: Societal roles of early childhood education in an era of accountability
- Pehkonen, Eija: Maahanmuuttajataustaisten naisten koulutuksen kontekstissa rakentuvat identiteetit ja oppimisprosessit
- Pihlgren-Eveli, Ann-Kristin: Litterär storyline som bidrag till interkulturell pedagogik
- Rättyä, Kaisu: Kielitiedon didaktiikkaa: Kielentäminen ja visualisointi sanaluokkien ja lauseenjäsenten opetusmenetelminä
- Saadatmand, Mohsen: A NEW ECOLOGY FOR LEARNING: An Online Ethnographic Study of Learners’ Participation and Experience in Connectivist MOOCs
- Saloranta, Seppo: Koulun toimintakulttuurin merkitys kestävän kehityksen kasvatuksen toteuttamisessa perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 kouluissa
- Samppala, Marja-Liisa: Käsityksiä ja kokemuksia laitoshuoltajaopiskelijoiden oppimisesta työpaikalla
- Taar, Jaana: Interthinking in Estonian Home Economics Education
- Tammi, Tuure: Poliittinen prosessi ja demokratiakokeilujen tartunnat koulun arjessa
- Väisänen, Eija: Laskemisen sujuvuus osana matemaattisia taitoja: Sujuvuuden seuranta ja matemaattisten taitojen tukeminen alakoulussa
- Zhao, Pei: Reflecting arts education with Information Communication Technologies from Finland to China Policy analysis and digital literacy analysis of arts teachers’ use of ICTs
2016
- Alemanji, Aminkeng Atabong: Is there such a thing…? A study of antiracism education in Finland.
- Berg, Venla: On the evolution of personality – Insights from contemporary Western humans
- Bofah, Emmanuel Adu-tutu: A Cross-cultural Analysis of the Dimensions of Mathematics-related Affect: Assessing the psychometric properties and the relationship with achievement
- Hahl, Kaisa: Interculturality and English as a lingua franca – Internationalizing teacher education
- Hansen, Petteri: Opettajankoulutuksen hankeohjauksen mahdollisuudet ja rajat: Kahden politiikkalähtöisen kehittämishankkeen järjestelmäteoreettinen analyysi
- Heilala, Cecilia: The child in the eye of the storm unveiling the war child syndrome
- Hilppö, Jaakko: Children’s Sense of Agency: a Co-Participatory Investigation
- Hohti, Riikka: Classroom matters: Research with children as entanglement
- Ikävalko, Elina: Vaikenemisia ja vastarintaa: Valtasuhteet ja toiminnan mahdollisuudet oppilaitosten tasa-arvosuunnittelussa
- Janhonen, Kristiina: Adolescents’ Participation and Agency in Food Education
- Juntunen, Pirkko: Enjoy Playing! Introducing a new technology-based together playing approach to complement traditional teaching in music schools: A study of an audio supported practice aid for first and second grade string instrument students
- Kaatrakoski, Heli: Conceptualising Customers in the Public Sector: An Activity-theoretical Analysis
- Kangas, Jonna: Enhancing children’s participation in early childhood education through participatory pedagogy
- Kivistö, Kati: ”En mä oikein tiennyt, mihin olin hakeutumassa. Kaikesta on kuitenkin selvitty ja vaikeudet voitettu. Paljon olis kerrottavaa siitä, mitä oon oppinut.”: Rauhanturvaajien kuvauksia rauhanturvatehtävään hakeutumisesta, rauhanturvatyön merkityksestä sekä kohdatuista haasteista rekrytoinnissa ja koulutuksessa huomioitavaksi
- Koskinen, Rauno: Mielekäs oppiminen matematiikan opetuksen lähtökohtana: Systemaattinen analyysi Journal for Research in Mathematics Education aikakauslehden artikkelien pohjalta
- Kosunen, Sonja: Families and the Social Space of School Choice in Urban Finland
- Kuusisaari, Hanna: Kehittävä kollaboraatio: Uuden tiedon tuottaminen opettajien lähikehityksen vyöhykkeellä
- Laine, Sonja: Finnish elementary school teachers perspectives on gifted education
- Layne, Heidi: ”Contact Zones” in Finnish (intercultural) education
- Leiviskä, Anniina: Hans-Georg Gadamer’s Philosophical Hermeneutics in the Philosophy of Education: Beyond Modernism and Postmodernism
- Mikander, Pia: Westerners and others in Finnish school textbooks
- Niemi, Pia-Maria: Creating A Sense of Membership in Basic Education: The contributions of Schoolwide Events
- Nieminen, Eeva-Liisa: Ninth Grade Students Generating Interest in Physics and Chemistry: An Interpretive Study of Students Discourse in a Science Class in Finland
- Nislin, Mari: Nerve-wracking or rewarding? A multidisciplinary approach to investigating work-related well-being, stress regulation and quality of pedagogical work among early childhood professionals
- Pesonen, Henri: Sense of belonging for students with intensive special education needs: An exploration of students’ belonging and teachers’ role in implementing support
- Rajala, Antti: Toward an agency-centered pedagogy: A teacher’s journey of expanding the context of school learning
- Räty, Kaisa: Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa
- Schatz, Monika: EDUCATION AS FINLAND S HOTTEST EXPORT? A Multi-Faceted Case Study on Finnish National Education Export Policies
- Siirilä, Jani: Tulkintoja kestävän kehityksen käsitteestä YK:n kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teemavuosikymmenen 2005-2014 yhteydessä
- Tuohilampi, Laura: Deepening mathematics related affect research into social and cultural: Decline, measurement and significance of students’ multi-level affect in Finland and Chile
- Valtonen, Juha: Askelmerkkejä liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi: Opettajankoulutusta edeltävät liikunnan sosialisaatioympäristöt, koetut vahvuudet ja käsitykset hyvästä liikunnanopetuksesta
- Vivitsou, Marianna: Social media and networks as communicative acts: vulnerabilities and possibilities for the pedagogies of the future: An empirical hermeneutical study of Finnish and Greek teachers and students experiences
- Wallinheimo, Kirsi: Vieraan kielen opetus ja opiskelu virtuaaliympäristössä: Kielididaktinen tapaustutkimus ruotsin kielen monimuoto-opetuksesta ja -opiskelusta Helsingin yliopiston kielikeskuksessa
2015
- Aarnio, Matti: Collaborative knowledge construction in the context of problem-based learning: Exploring learning from conflicting ideas and knowledge
- Chua, Joey: Dance talent development
- Eränpalo, Tommi: Pelillisyys tuo esiin nuorten kansalaispätevyyttä: Analyysejä nuorten yhteiskunnallisesta deliberaatiosta
- Hyytinen, Heidi: Looking Beyond the Obvious: Theoretical, Empirical and Methodological Insights into Critical Thinking
- Häikiö, Kaarina: Potilas ja hoitotakuu terveyspolitiikan ristiaallokossa: Potilaan asema ja hoitotakuu-uudistus valtionhallinnon sekä kansanterveysjärjestöjen näkökulmasta 2004-2010.
- Jansson, Satu-Mari: Teatteri ja draama työn oppimismuotoina
- Kalu, Emmanuel Okwara: Towards bettering HIV/AIDS understandings : A phenomenographic-comparison of the conceptions of HIV-positive university students in Finland and Nigeria
- Klenberg, Liisa: Assessment and development of executive functions in school-age children
- Kärki, Ilari: Uusliberalismia vai ei? Suomalaista perusopetusta koskevien koulutuspoliittisten kasvatus- ja opetustavoitteiden arvot vuosina 1994-2012 Shalom Schwartzin arvoteorian valossa
- Käyhkö, Leena: ’Kivi kengässä’ – opettajat yrittäjyyskasvatuksen kentällä: Tutkimus koulun ja paikallisyhteisön kumppanuudesta
- Litmanen, Topi: Stressful, important and rewarding: How higher education students experience learning in different environments
- Meretniemi, Maija: Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina: Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta
- Nevanen, Saila: Focusing on arts education from the perspectives of learning, wellbeing, environment and multiprofessional collaboration: Evaluation research of an arts education project in early childhood education centres and schools
- Niemelä, Reko: Inclusionary practices in a Finnish pre-primary school context
- Niemi, Anna-Maija: Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen
- Pyyry, Noora: Hanging out with young people, urban spaces and ideas: Openings to dwelling, participation and thinking
- Repo, Laura: Bullying and its prevention in early childhood education
- Rämä, Irene: Yhdessä luotua: Tutkimus autismin kirjon vuorovaikutuksesta peruskoulun kontekstissa
- Sahlstedt, Heli: Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu: Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä
2014
- Asikainen, Henna: Successful learning and studying in Biosciences: Exploring how students conceptions of learning, approaches to learning, motivation and their experiences of the teaching-learning environment are related to study success
- Chang, Chia-Chien: Highly Educated Taiwanese Women Seeking a Self-Acceptable Social Position in Finland
- Guttorm, Hanna: Sommitelmia ja kiepsahduksia: Nomadisia kirjoituksia tutkimuksen tulemisesta (ja käsityön sukupuolisopimuksesta)
- Helin, Mari: Opettajien ammatillisen kehittymisen jatkumo − yliopiston ja koulujen kumppanuus
- Johnson Longfor, Rita Waye: Exploration in Language Didactics and in Teachers’ Pedagogical Thinking: Secondary School Language Teachers’ Conceptions and Methods of Teaching English as a Second Language in Cameroon
- Kangas, Kaiju: The Artifact Project. Promoting Design Learning in the Elementary Classroom
- Koli, Annarita: Työn mieltä etsimässä : Työhyvinvoinnin edistäminen ammatinopettajien työssä
- Lakka, Jari: Yhteen- ja vähennyslaskustrategioiden rakentaminen alkuopetuksen matematiikassa: Yhden luokan oppilaiden erilaiset oppimispolut tehokkaisiin strategioihin
- Latva-Karjanmaa, Raija. Own pace, own space, own face, human, and tool support: Mediators in web-based self-regulation learning
- Mietola, Reetta: Hankala erityisyys: Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa
- Mononen, Riikka: Early mathematics interventions: Supporting young children with low performance in mathematics
- Pelli-Kouvo, Päivi: Toimintatutkimus CLIL-opetuksesta: LEO-mallin kehittäminen
- Posti-Ahokas, Hanna: Tanzanian Female Students’ Perspectives on the Relevance of Secondary Education
- Pulkka, Antti-Tuomas: The interaction of motivation and learning environment: The role of goal orientations in students course evaluations
- Rytkönen, Anni: University of Helsinki teachers as users and adopters of change of web-based learning environments in teaching
- Sakurai, Yusuke: Understanding factors contributing to the academic engagement of international university students
- Sepp, Anu: From music syllabi to teachers’ pedagogical thinking: a comparative study of Estonian and Finnish basic school music education
- Tahkokallio, Leena: Lastentarhanopettajan ammatillinen kehittyminen havainnointiin perustuvan reflektion avulla
- Talvio, Markus: How do teachers benefit from training on social interaction skills? Developing and utilising an instrument for the evaluation of teachers social and emotional learning
- Toivonen, Kaisu Maria: Persoonan eettinen kasvu ja kasvatus jälkimodernissa ajassa suomalaisen kasvatusjärjestelmän kautta tulkittuna
- Vainikainen, Mari-Pauliina: Finnish primary school pupils performance in learning to learn assessments: A longitudinal perspective on educational equity
- Vekkaila, Jenna: Doctoral student engagement: The dynamic interplay between students and scholarly communities
- Zilliacus, Harriet: Supporting Students Identities and Inclusion in Minority Religious and Secular Ethics Education: A Study on Plurality in the Finnish Comprehensive School
2013
- Bernelius, Venla: Eriytyvät kaupunkikoulut : Helsingin peruskoulujen oppilaspohjan erot, perheiden kouluvalinnat ja oppimistuloksiin liittyvät aluevaikutukset osana kaupungin eriytymiskehitystä
- Jauhiainen, Johanna: Effects of an in-service training program on physics teachers’ pedagogical content knowledge: The role of experiments and interacting bodies in teaching Newtonian mechanics
- Kelo, Marjatta: Empowering patient education: Development of educational intervention for school-age children with type 1 diabetes and their parents
- Lähteenmäki, Minna: Lapsi turvapaikanhakijana: Etnografisia näkökulmia vastaanottokeskuksen ja koulun arjesta
- Loukomies, Anni: Enhancing Students Motivation towards School Science with an Inquiry – Based Site Visit Teaching Sequence: A Design – Based Research Approach
- Paane-Tiainen, Tuulia: Murtuuko muuri: Lääkäriverkko pyrkimyksenä muuttaa alueellista yhteistyötä Kymenlaakson sairaanhoitopiirissä
- Panula, Anne-Mari: Lukemisvaikeudet ja osa-aikainen erityisopetus: Seurantatutkimus esikoulusta yhdeksännen luokan loppuun
- Riitaoja, Anna-Leena: Toiseuksien rakentuminen koulussa: Tutkimus opetussuunnitelmista ja kahden helsinkiläisen alakoulun arjesta
- Seppälä, Hannele: Students’ scientific thinking in higher education: Logical thinking and conceptions of scientific thinking in universities and universities of applied sciences
- Sothayapetch, Pavinee: A comparative study of science education at the primary school level in Finland and Thailand
- Tapola, Anna: Motivational dynamics in the learning context: Interaction of individual and situational factors
2012
- Hongisto, Lasse: Luonnontieteen historian opetus tieteenhistorian sisältöjen avulla: kehittämistutkimus lukion historianopetuksen mahdollisuuksista
- Hotti, Ulla Maria: Akateeminen opetussuunnitelma innovaationa: Aineenopettajan pedagogiset opinnot 2005 2008 -opetussuunnitelman toteutuminen pedagogisena ja didaktisena opiskelu- ja oppimisympäristönä opettajuuden kehittymisen kannalta opiskelijoiden kokemana
- Juuti, Sini: Piano Musicians Identity Negotiations in the Context of the Academy and Transition to Working Life: A Socio-cultural Approach
- Mikkonen, Johanna: Interest in university studies: Its role and relation to other motivational variables
- Mullola, Sari: Teachability and School Achievement: Is Student Temperament Associated with School Grades?
- Oksanen, Ulla: Merkkejä tietoyhteiskunnan maisemasta vuonna 2015: Näkökulmia käytäntöperustaisen semiotiikan teoriaan ja metodologiaan sekä lukiolaisten piirrosten tulkintaan
- Patrikainen, Sanna: Luokanopettajan pedagoginen ajattelu ja toiminta matematiikan opetuksessa
- Rahman, Helinä: Finnish Pupils’ Communicative Language Use of English in Interviews in Basic Education Grades 1 – 6
- Stubb, Jenni Katarina: Becoming a scholar: The dynamic interaction between the doctoral student and the scholarly community
- Tuominen-Soini, Heta: Student motivation and well-being: Achievement goal orientation profiles, temporal stability, and academic and socio-emotional outcomes
- Vainio, Jenny: Hegemony, contradiction, and gender in the context of Finnish university physics
2011
- Freeman, Stephanie: Constructing a Community: Myths and Realities of the Open Development Model
- Haarala-Muhonen, Anne: Oikeustieteen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden haasteet opiskelussa
- Hakala, Liisa: Monologeista dialogiksi: Keskustelua koulusta käytävien ohipuhumisten muuttamisesta neuvotteluksi sosiaalisen konstruktionismin hengessä.
- Harlamov-Elo, Anna: Supistamista, rationalisointia vai kehittämistä? Valtiovarainministeriön järjestelyosaston järjestämän henkilöstökoulutus- ja tutkimustoiminnan rakentuminen osaksi valtionhallintoa vuosina 1943-1971
- Heikkilä, Annamari: University Students’ Approaches to Learning, Self-Regulation, and Cognitive and Attributional Strategies: Connections with Well-Being and Academic Success
- Kajamaa, Anu: Unraveling the helix of change: An activity-theoretical study of health care change efforts and their consequences
- Kauko, Jaakko: Korkeakoulupolitiikan dynamiikat Suomessa
- Kivilehto, Sari: ”Kyl mä varmaan kohta ymmärrän.” : Asunnon suunnittelu -opetusohjelma oppilaiden ajattelun ja oppimisen haastajana peruskoulun kotitalousopetuksessa
- Kuusisto, Arniika: Growing up in Affiliation with a Religious Community: A Case Study of Seventh-day Adventist Youth in Finland
- Lang, Tarja: Myyttisestä sankarirehtorista opistoäidiksi ja manageriksi: Sukupuolen näkökulma kansalais- ja työväenopiston johtajuuteen
- Malin, Anne: Kotitalouden opetustilat osana kehittyvää oppimisympäristöä: asumistoiminnot ja opetussuunnitelma muutoksen määrittäjinä
- Mälkki, Kaisu: Theorizing the Nature of Reflection
- Matilainen, Mia: Ihmisoikeuskasvatus lukiossa — outoa ja itsestään selvää
- Nieminen, Juha: Dimensions of University Student Learning in Medicine and Pharmacy
- Pereira Querol, Marco Antonio: Learning Challenges in Biogas Production for Sustainability: An activity theoretical study of a network from a swine industry chain
- Poukka, Päivi: Moral Education in the Japanese Primary School Curricular Revision at the Turn of the Twenty-first Century: Aiming at a Rich and Beautiful Kokoro
- Raatikainen, Eija: Luottamus koulussa: Tutkimus yhdeksännen luokan oppilaiden luottamus- ja epäluottamuskertomuksista ja niiden merkityksestä oppilaiden kouluarjessa
- Sarromaa Hausstätter, Rune: The traditionalism-inclusionism controversy in special education: a conceptual analysis
- Stenberg, Katariina: Working with Identities Promoting Student Teachers Professional Development
- Vesterinen, Olli: Media Education in the Finnish School System: A Conceptual Analysis of the Subject Didactic Dimension of Media Education
- Virkkunen, Arto: Liikunnanopettaja sosioeettisenä kasvattajana
2010
- Antikainen, Maire: Matkalla suomalaiseksi ja hoiva-alan ammattilaiseksi? Venäläis- ja virolaistaustaisten naisten ja suomalaisuuden kohtaamiset kuulumista rakentamassa
- Gerouki, Margarita: Exploring primary school sex education in Greece: policies and praxis
- Hailikari, Telle: Assessing university students’ prior knowledge
- Kantola, Tarja: Transcending “the Impossible” : From Dead End to Expansive Learning
- Kaukoluoto, Eeva: Onko varhaisen tuen päiväkoti mahdollinen? Tutkimus varhaiskasvatuksen yhteisöllisestä kehittämisestä
- Kiilu, Kristi: The Development of the Concept of Music Education in Estonian Kindergartens, 1905-2008: a Historical–Critical Overview
- Koistinen, Matti: Nuorten hyvinvointi, opiskelu ja opinto-ohjaus erityisen koulutustehtävän saaneessa lukiossa
- Korppoo, Maijaleena: Laatutyöhön sitoutumisen edellytykset ammattikorkeakoulussa
- Lakkala, Minna: How to design educational settings to promote collaborative inquiry: Pedagogical infrastructures for technology-enhanced progressive inquiry
- Onnismaa, Eeva-Leena: Lapsi, lapsuus ja perhe varhaiskasvatusasiakirjoissa 1967-1999
- Parpala, Anna: Exploring the experiences and conceptions of good teaching in higher education: Development of a questionnaire for assessing students’ approaches to learning and experiences of the teaching-learning environment
- Rainio, Anna Pauliina: Lionhearts of the Playworld : An ethnographic case study of the development of agency in play pedagogy
- Repo, Saara: Yhteisöllisyys voimavarana yliopisto-opetuksen ja -opiskelun kehittämisessä
- Salonen, Arto O: Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena
- Törmänen, Minna: Auditory – Visual Matching in Learning Disabilities: Intervention Studies from Finland and Sweden
- Venäläinen, Salla: Interaction in the Multicultural Classroom: Towards Culturally Sensitive Home Economics Education
Linkki Helsingin yliopiston julkaisutietokantaan.