Väitöskirjat – Itä-Suomen yliopisto

2019

2018

2017

2016
  • Hakkarainen, Airi: Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen
  • Parkko, Minna: Stailaaminen: työtehtävät, osaaminen ja sijoittuminen.
  • Petri Haapa, Petri: Suomalaisen peruskoulun rehtori koulun tietokonepohjaisen hallinto-ohjelman käyttäjänä
  • Pihlainen, Kaisa: Merkityksellisyyttä, vastuullisuutta ja uuden luomista – Erityistä tukea tarvitsevan lapsen ja vanhemman toiminnasta teknologiakerhossa.
  • Turunen, Serja: Matkalla musiikkiin. Fenomenologinen tutkimus peruskoulun 3.–4.-luokkalaisten taidemusiikin kuuntelukokemuksista koulun musiikkikasvatuskontekstissa.
  • Valkeapää, Helena: Maahanmuuttaja-afgaanien kotitalouden toiminta ja akkulturaatio
  • Vesala, Päivi: Koulupihan merkitys alakoulun oppilaille. Lapsen ja ympäristön vastavuoroisen suhteen analyysi
2015
  • Anyolo, Eveline Omagano: Implementing education for sustainable development in Namibian schools
  • Asikainen, Esa: ”Me olemme postipaketteja”. Tutkimus Helsingin vammaiskuljetuksista vuosina 2002–2007
  • Hokkanen, Johanna: Kotien lääkekasvatus
  • Kukkonen, Jari: Scaffolding inquiry in science education by means of computer supported collaborative learning: pupils’ and teacher students’ experiences
  • Laakkonen, Erja: Aikuisuuden kulttuuriset kuvat 25-35-vuotiaiden naisten haastattelupuheissa ja  naistenlehtiteksteissä
  • Tuomainen, Satu: Recognition and student perceptions of non-formal and informal learning of English for specific purposes in a university context
  • Turunen, Virpi: Pellavalangan neulonta kotineulekoneella
  • Valkonen, Emilia: ”Me myymme ja markkinoimme kursseja” Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa
  • Virkki, Päivi: Varhaiskasvatus toimijuuden ja osallisuuden edistäjänä
  • Westman, Anna Liisa: Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus. Tarinoita suku-puolesta, toimijuudesta ja pedagogisista käytännöistä
2014
  • Eronen, Lasse: Quasi-systematic minimalism within socio-constructivist learning of mathematics
  • Kaakkunen, Päivi: Lukudiplomin avulla lukemaan houkutteleminen yläkoulussa. Lukudiplomin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokilla 7–9
  • Kaasinen, Jari: Perinnerakentaminen käsitteenä ja osana teknologiakasvatusta – Opettajaopiskelijoiden käsitykset, käsitysten jäsentyneisyys ja muutos perinnerakentamisen opintojakson aikana
  • Kujamäki, Päivi: Yhteisenä tavoitteena opetuksen eheyttäminen. Osallistava toimintatutkimus luokanopettajille
  • Löfman, Päivi: Tapaustutkimus itseohjautuvuudesta sairaanhoitajakoulutuksen eri vaiheissa
  • Nieminen, Erkki: Henki vastaan alkoholi: AA-toiminnan synty ja kehitys Lahdessa 1950–1995
  • Sointu, Erkko: Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien monitahoarviointi
  • Vartiainen, Henriikka: Principles for design-oriented pedagogy for learning from and with museum objects
2013
  • Ahtiainen, Eeva-Liisa: Kansainvälistymisen ja laadunvarmistuksen yhteys ammattikorkeakoulun asiakirjateksteissä. Tapaustutkimus
  • Jeskanen, Seija: Piina vai pelastus? Portfolio aineenopettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen välineenä
  • Lukin, Tuija: Motivaatio matematiikan opiskelussa – seurantatutkimus motivaatiotekijöistä ja niiden välisistä yhteyksistä yläkoulun aikana
  • Malinen, Olli-Pekka: Examining pre- and in-service teachers’ self-efficacy and attitudes in mainland China
  • Pöntinen, Susanna: Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön kulttuurin diskursiivinen muotoutuminen luokanopettajaopiskelijoiden puheessa
2012
  • Hyytiäinen, Merja: Integroiden, segregoiden ja osallistaen. Kolmen vaikeasti kehitysvammaisen oppilaan opiskelu yleisopetuksessa ja koulupolku esiopetuksesta toiselle asteelle
  • Kakkonen, Marja-Liisa: Learning entrepreneurial competences in an international undergraduate degree programme. A follow-up study
  • Lauritzen, Pål: Conceptual and procedural knowledge of mathematical functions
  • Mäki-Ketelä, Juha: Kiskot vievät elämään – ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elä-vien nuorten erilaisia elämänraiteita
  • Ronkainen, Päivikki: Yhteinen tehtävä. Muutoksen avaama kehittämispyrkimys opettajayhteisössä
  • Sipilä, Outi: Esiliina aikansa kehyksissä – Moniaikaista tekstiilikulttuuria ja representaatioita kodista, perheestä, puhtaudesta ja käsityöstä 1900-luvun alkupuolen Suomessa
  • Sivenius, Ari: Aikuislukion eetos opettajien merkityksenantojen valossa
  • Äikäs, Aino: Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä
2011
  • Johnson, Esko: Kielenopettajaksi tuleminen ammattikorkeakoulun muutosmaisemassa
  • Leino, Olavi: Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla
  • Timonen, Liisa: Kansainvälisty tai väisty? Tapaustutkimus kansainvälisyysosaamisen ja kulttuurienvälisen oppimisen merkityksenannoista oppijan, opettajan ja korkeakoulutoimijan pedagogisen suhteen rajaamissa kohtaamisen tiloissa
  • Valtonen, Teemu: An insight into collaborative learning with ICT: Teachers’ and students’ perspectives
  • Vänttinen, Matti: Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto rinnakkaiskoulusta yhtenäiskouluun
  • Ylönen, Merja: Aikuiset opin poluilla. Oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisistä tekijöistä
2010
  • Pollari, Pirkko: Vapaan sivistystyön kieltenopettajien pedagogiset ratkaisut ja käytänteet teknologiaa hyödyntävässä vieraiden kielten opetuksessa
  • Rautopuro, Juhani: Sisyfoksen kivi? Tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä
  • Taipale, Airi: Matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien päällekkäistyminen nuoruusiässä
  • Vartiainen, Leena: Yhteisöllinen käsityö. Verkostoja, taitoja ja yhteisiä elämyksiä

Linkki Itä-Suomen yliopiston julkaisutietokantaan.