2023
2022
2021
2020
2019
- Burman, Otto: Oppimisilmapiirin tekijöinä ilo, psykologinen omistajuus sekä yrittäjämäinen oppiminen: oppimisen ilon rakenneyhtälömallinnus
- Hoang, Nhi: Classroom quality and teacher-child interaction in early childhood education: relationships with children’s classroom engagement and structural quality in Vietnamese context
- Majoinen, Juha: Toimintakulttuuri, resurssit ja pedagogia. Oppilaan tukea edistävät ja vaikeuttavat tekijät fyysisessä, sosiaalis-pedagogisessa ja teknologisessa oppimisympäristössä
- Näpärä, Liisa: Mikä ihmeen digiloikka? Opettajuuden rakentuminen digiloikkadiskurssissa
- Roy, Amit: Children as Agents of Social Change. An ICT supported pedagogical framework to provide transformative education for sustainability
- Sahito, Zafarullah: Job satisfaction and the motivation of teacher educators towards quality education: A qualitative study of the universities of Sindh, Pakistan
- Stenberg, Pia-Riitta: Osallistavan draamaprosessin yhteisöllinen suunnittelu. Pedagoginen malli ja toiminta digitaalisessa oppimisympäristössä
- Toiviainen, Sanna: Suhteisia elämänpolkuja – yksilöiden elämänhallintaa? Koulutuksen ja työn marginaalissa olevien nuoreten toimijuus ja ohjaus
- Väisänen, Sanna: Student teachers’ study well-being in teacher education. How is it constructed and regulated during studies?
- Wang, Li: The learning experiences of Chinese postgraduate students at the University of Eastern Finland
2018
- Huhtala, Hanna-Maija: Adornian critiques of reason: autonomy, morality and education
- Häyrinen, Lea: Virkistyminen koulupäivän aikana: Oppilaiden kokemuksia kahdessa maaseutukouluympäristössä
- Juvonen, Eeva-Liisa: Työ tekijäänsä neuvoo: Luomupuutarhayrittäjän asiantuntijuuden ja toimijuuden kehittyminen
- Kontkanen, Sini: Starting points of pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) – introducing a proto-TPACK model
- Pursiainen, Juuso: ”Kumpi oli positiivine? Hyvä vai huono?” Vahvuuslähtöisen ja oppilaan sosioemotionaalista kompetenssia tukevan mallin luominen kouluyhteisöön
- Raunela, Eeva: ”Opin oppimaan itseltäni”. Autoetnografinen toimintatutkimus kielitietoisuuden kehittymisestä sokraattista opetusmenetelmää hyödyntäen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
- Rissanen, Olli: Ammattitaikurin henkilökohtainen ja verkostoitunut asiantuntijuus
- Turunen, Inka: Tietokoneavusteisen Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – menetelmän käytön yhteys 1. ja 2. luokan oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon sekä lukemismotivaatioon
- Vilhunen, Katja: Neuleblogi osana käsitöitä: neulebloggaajien kokemuksia blogin ja käsitöiden yhdistämisestä
2017
- Dindar, Katja: Researching social interaction in autism. Shifting the focus from ’within individuals’ to ’in interaction’
- Kang, Jingoo: Implementation and implication of inquiry-based science education in the Finnish context. Evidence from international large-scale assessments: PISA and TIMSS
- Kettukangas, Titta: Perustoiminnot-käsite varhaiskasvatuksessa
- Kirvesniemi, Tiina: Tieto ja tiedon luominen päiväkodin henkilöstön kokemana
- Ruotsalainen, Päivi: Interventiotutkimus oppilaiden motoristen taitojen ja lukutaidon kehittymisestä sekä niiden välisistä yhteyksistä ensimmäisen kouluvuoden aikana
- Sikiö, Riitta. Reading and spelling skill development in elementary school: Effects of minority languages and parental home involvement
- Tiainen, Arja-Irene: Sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun ohjaajien ohjausorientaatio ja sen muutokset 1999-2010
- Tuomela, Helena: Soittavat nuoret koulussa. Tapaustutkimus musiikkipainotteista koulua käyvien 6.–9.-luokkalaisten musiikkiaineiden opiskelumotivaatioon ja soittajaidentiteettiin liittyvistä arvostuksista
- Waltzer, Katariina: Rikoksen uusijan elämänkulku: hyvinvoinnin ja syrjäytymisen polut
2016
- Hakkarainen, Airi: Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen
- Parkko, Minna: Stailaaminen: työtehtävät, osaaminen ja sijoittuminen.
- Petri Haapa, Petri: Suomalaisen peruskoulun rehtori koulun tietokonepohjaisen hallinto-ohjelman käyttäjänä
- Pihlainen, Kaisa: Merkityksellisyyttä, vastuullisuutta ja uuden luomista – Erityistä tukea tarvitsevan lapsen ja vanhemman toiminnasta teknologiakerhossa.
- Turunen, Serja: Matkalla musiikkiin. Fenomenologinen tutkimus peruskoulun 3.–4.-luokkalaisten taidemusiikin kuuntelukokemuksista koulun musiikkikasvatuskontekstissa.
- Valkeapää, Helena: Maahanmuuttaja-afgaanien kotitalouden toiminta ja akkulturaatio
- Vesala, Päivi: Koulupihan merkitys alakoulun oppilaille. Lapsen ja ympäristön vastavuoroisen suhteen analyysi
2015
- Anyolo, Eveline Omagano: Implementing education for sustainable development in Namibian schools
- Asikainen, Esa: ”Me olemme postipaketteja”. Tutkimus Helsingin vammaiskuljetuksista vuosina 2002–2007
- Hokkanen, Johanna: Kotien lääkekasvatus
- Kukkonen, Jari: Scaffolding inquiry in science education by means of computer supported collaborative learning: pupils’ and teacher students’ experiences
- Laakkonen, Erja: Aikuisuuden kulttuuriset kuvat 25-35-vuotiaiden naisten haastattelupuheissa ja naistenlehtiteksteissä
- Tuomainen, Satu: Recognition and student perceptions of non-formal and informal learning of English for specific purposes in a university context
- Turunen, Virpi: Pellavalangan neulonta kotineulekoneella
- Valkonen, Emilia: ”Me myymme ja markkinoimme kursseja” Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa
- Virkki, Päivi: Varhaiskasvatus toimijuuden ja osallisuuden edistäjänä
- Westman, Anna Liisa: Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus. Tarinoita suku-puolesta, toimijuudesta ja pedagogisista käytännöistä
2014
- Eronen, Lasse: Quasi-systematic minimalism within socio-constructivist learning of mathematics
- Kaakkunen, Päivi: Lukudiplomin avulla lukemaan houkutteleminen yläkoulussa. Lukudiplomin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokilla 7–9
- Kaasinen, Jari: Perinnerakentaminen käsitteenä ja osana teknologiakasvatusta – Opettajaopiskelijoiden käsitykset, käsitysten jäsentyneisyys ja muutos perinnerakentamisen opintojakson aikana
- Kujamäki, Päivi: Yhteisenä tavoitteena opetuksen eheyttäminen. Osallistava toimintatutkimus luokanopettajille
- Löfman, Päivi: Tapaustutkimus itseohjautuvuudesta sairaanhoitajakoulutuksen eri vaiheissa
- Nieminen, Erkki: Henki vastaan alkoholi: AA-toiminnan synty ja kehitys Lahdessa 1950–1995
- Sointu, Erkko: Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien monitahoarviointi
- Vartiainen, Henriikka: Principles for design-oriented pedagogy for learning from and with museum objects
2013
- Ahtiainen, Eeva-Liisa: Kansainvälistymisen ja laadunvarmistuksen yhteys ammattikorkeakoulun asiakirjateksteissä. Tapaustutkimus
- Jeskanen, Seija: Piina vai pelastus? Portfolio aineenopettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen välineenä
- Lukin, Tuija: Motivaatio matematiikan opiskelussa – seurantatutkimus motivaatiotekijöistä ja niiden välisistä yhteyksistä yläkoulun aikana
- Malinen, Olli-Pekka: Examining pre- and in-service teachers’ self-efficacy and attitudes in mainland China
- Pöntinen, Susanna: Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön kulttuurin diskursiivinen muotoutuminen luokanopettajaopiskelijoiden puheessa
2012
- Hyytiäinen, Merja: Integroiden, segregoiden ja osallistaen. Kolmen vaikeasti kehitysvammaisen oppilaan opiskelu yleisopetuksessa ja koulupolku esiopetuksesta toiselle asteelle
- Kakkonen, Marja-Liisa: Learning entrepreneurial competences in an international undergraduate degree programme. A follow-up study
- Lauritzen, Pål: Conceptual and procedural knowledge of mathematical functions
- Mäki-Ketelä, Juha: Kiskot vievät elämään – ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elä-vien nuorten erilaisia elämänraiteita
- Ronkainen, Päivikki: Yhteinen tehtävä. Muutoksen avaama kehittämispyrkimys opettajayhteisössä
- Sipilä, Outi: Esiliina aikansa kehyksissä – Moniaikaista tekstiilikulttuuria ja representaatioita kodista, perheestä, puhtaudesta ja käsityöstä 1900-luvun alkupuolen Suomessa
- Sivenius, Ari: Aikuislukion eetos opettajien merkityksenantojen valossa
- Äikäs, Aino: Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä
2011
- Johnson, Esko: Kielenopettajaksi tuleminen ammattikorkeakoulun muutosmaisemassa
- Leino, Olavi: Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla
- Timonen, Liisa: Kansainvälisty tai väisty? Tapaustutkimus kansainvälisyysosaamisen ja kulttuurienvälisen oppimisen merkityksenannoista oppijan, opettajan ja korkeakoulutoimijan pedagogisen suhteen rajaamissa kohtaamisen tiloissa
- Valtonen, Teemu: An insight into collaborative learning with ICT: Teachers’ and students’ perspectives
- Vänttinen, Matti: Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto rinnakkaiskoulusta yhtenäiskouluun
- Ylönen, Merja: Aikuiset opin poluilla. Oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisistä tekijöistä
2010
- Pollari, Pirkko: Vapaan sivistystyön kieltenopettajien pedagogiset ratkaisut ja käytänteet teknologiaa hyödyntävässä vieraiden kielten opetuksessa
- Rautopuro, Juhani: Sisyfoksen kivi? Tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä
- Taipale, Airi: Matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien päällekkäistyminen nuoruusiässä
- Vartiainen, Leena: Yhteisöllinen käsityö. Verkostoja, taitoja ja yhteisiä elämyksiä
Linkki Itä-Suomen yliopiston julkaisutietokantaan.