Väitöskirjat – Lapin yliopisto

2023
2022
2021
2020
2019
2018
  • Begum, Shahnaj: Ageing and gender in the Nordic Arctic
  • Kepanen, Pirkko: ”Ymmärsin olevani jonkin täysin uuden opiskelutavan edessä”: narratiivinen tutkimus polusta ammatilliseksi erityisopettajaksi osaamisperusteisessa koulutuksessa
  • Köngäs, Mirja: ”Eihän lapsil ees oo hermoja”: etnografinen tutkimus lasten tunneälystä päiväkotiarjessa
  • Laiti, Marikaisa: Saamelaisen varhaiskasvatuksen toteutus Suomessa
  • Leinonen, Jorma: Matematiikan ymmärtämisestä: käsitteistä käytäntöön
2017
  • Ansala, Liisa: ”Niin monta rautaa tulessa”: aktiivinen kansalaisuus järjestöaktiivien yliopisto-opiskelijoiden kertomana
  • Lasanen, Kirsti: ”Ei tarvi pelätä, että ois erilainen”: etnografinen tutkimus pohjoissuomalaisten kuulovammaisten lasten vertaistukiryhmätoiminnasta
  • Taskinen, Satu: ”Ne voi opita toisilta”: kasvatustieteellinen design-tutkimus maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta edistävistä luokkakäytänteistä
2016
  • Hermanoff, Anneli: Mukava mennä iloisella mielellä. Narratiivinen tutkimus kehitysvammaisten nuorten toisen asteen opinnoista.
  • Hyvärinen, Sanna: Monta polkua johtajuuteen. Naisjohtajien urakertomuksia.
  • Joensuu, Kosti: The physical, moral and spiritual: a study on vitalist psychology and philophy of religion of Lars Levi Laestadius.
  • Korkatti, Sirkku: Geometriaa laatoittamalla) Van Hielen teorian mukainen geometrinen ajattelu ja tesselaatioon nojautuva laatoitusprojekti peruskoulussa.
  • Leskisenoja, Eliisa: Vuosi koulua, vuosi iloa. PERMA-teoriaan pohjautuvat luokkakäytänteet kouluilon edistäjinä.
  • Louhela, Uma: Nuorten osallistumiskertomuksia Juopulin yhteisössä.
  • Rahko-Ravantti, Rauna: Saamelaisopetus Suomessa. Tutkimus saamelaisopettajien opetustyöstä suomalaiskouluissa.
  • Salmela, Mari: Tie ylioppilastutkinnon huippuarvosanoihin laudaturylioppilaiden kertomana.
  • Takkula, Hannu: Euroopan unionin opettajankoulutus: Millaisena sen näkevät EU-maiden opetusministerit ja Euroopan parlamentin koulutusvaliokunnan jäsenet?
  • Äärelä, Rauni: ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa.
2015
  • Herrala, Helena: Tytöt kaukalossa. Etnografinen tutkimus tyttöjen jääkiekkoharrastuksesta.
  • Keskitalo, Tuulikki: Developing a pedagogical model for simulation-based health care education.
  • Korpilähde-Näkkäläjärvi, Outi: Kun pohjoisen matkasta tuli elämän mittainen. Suomalaisvaimot saamelaisyhteisössä.
  • Kotilainen, Marja-Riitta: Itseohjautuvuuden tukeminen vieraan kielen etäopetuksessa. Design-perustaisen oppimisympäristön kehittämistutkimus perusasteen 5.-6.luokilla.
  • Laajala, Tiina: Diskurssianalyyttinen tutkimus ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessista.
  • Perunka, Sirpa: ”Tässä on hyvä syy ammatillisesti keskustella”. Ohjaavien opettajien käsityksiä opetusharjoittelun ohjauksesta ammatillisessa koulutuksessa.
  • Räisänen-Ylitalo, Sirkka: ME- yhdessä kasvaen ja oppien tuemme ja vahvistamme toinen toisiamme. Sosiaalinen hyvinvointi yhtenäiskoulussa neljän lappilaiskoulun oppilaiden käsitysten mukaan.
  • Sinevaara-Niskanen, Heidi: Setting the stage for arctic development: politics of knowledge and power of presence.
  • Twumasi-Ankrah, Osei: Education experts’ perceptions of the Ghanaian language policy and its implementation.
  • Vaattovaara, Virpi: Elämänkulku ja toimijuus. Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011.
2014
  • Alaräisänen, Pekka: Palkitseminen työelämässä. Palkitsemisen todellisuus suomalaisilla työmarkkinoilla johtavassa asemassa työskentelevien näkökulmasta.
  • Alila, Sanna: ”Työnohjaus auttaa löytämään omia vahvuuksia ja…toimintakulttuurin luomisessa”. Työnohjaus inklusiivisen opettajuuden tukena.
  • Angle, Jaana: Maahanmuuttajan puolisona Suomessa. Narratiivinen tutkimus kestävistä monikulttuurisista avioliitoista.
  • Haataja, Anita: ”Siinä pitäs pomottaa itteään”. Tapaustutkimus vastuuseen kasvamisesta alkuopetusluokassa.
  • Heikkinen, Miia: Ongelmaperustainen pedagogiikka muuttaa arviointia. tapaustutkimus ongelmaperustaisen opetussuunnitelman siirtymävaiheesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa.
  • Häyrynen, Eija: Kun oppilaan liikuntavamma haastaa. Monitoimijaisen verkoston käsityksiä oppimisympäristöön liittyvistä vaatimuksista ja hyvistä käytännöistä.
  • Linkola, Inker-Anni. Saamelaisen koulun kielimaisema. Etnografinen tutkimus saamen kielestä toisen asteen oppilaitoksessa.
  • Pietilä-Litendahl, Piritta: Kasvatus, toimijuus ja voimaantuminen. Kasvatusantropologinen tutkimus andalusialaisten naisten arjesta.
  • Vuoskoski, Pirjo: Work-placement assessment as a lived-through educationally meaningful experience of the student: an application of the phenomenological descriptive approach.
2013
  • Anttila, Tuija: ”Vaikka en lakkia saisikaan, niin olenpahan jotain oppinut”. Lukiolaisten oppimiskokemuksilleen antamat merkitykset.
  • Haantie, Terttu: ”Kun uksen kiinni pantihin”. Tutkimus 33 lakkautetusta koulusta Pohjois- ja Tunturi-lapin alueella vuosina 1983–2005.
  • Ilonen, Anneli: Rajan lapset. Identiteettityö Kannaksen evakkojen sukupolvissa.
  • Järvi, Taina: Yrittäjyyden oppiminen ammatillisella toisella asteella
  • Jääskeläinen, Arja: Työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen osallistavilla menetelmillä. Toimintatutkimus työhyvinvoinnin kehittämisprosesseista vanhus- ja vammaispalveluja tuottavissa työyhteisöissä Sallassa.
  • Koski-Heikkinen, Anne: Ammatillisen opettajan identiteetti ja auktoriteetti. Ammatilliset opettajat ja opiskelijat ideaalia ammatillista opettajuutta etsimässä.
  • Lähteenmäki, Susanna: Miten elämä kantaa. Narratiivinen tutkimus puhevammaisten CP-nuorten elämäntarinoista.
  • Ratavaara-Peltomaa, Soile: Metsä vie mukanaan. Ylälappilainen erämää inarilaiskirjailija Martti Peltomaan kertomana.
  • Rautiainen, Marjatta: ”Onko teillä ammattia? Meilläpä on!” Rovaniemen ammattilukion kehitys 1996–2008.
  •  Sipilä, Keijo: No pain. No gain? Educational use of ICT in teaching, studying and learning processes: teachers’ and students’ views.
  • Tuominen, Marja: Mie elän tätä Lappia. Kirjailija Annikki Kariniemen luontosuhde.
  • Vuojärvi, Hanna: Conseptualising personal and mobile learning environments in higher education. Focus on students’ perspective.
2012
  • Alssen, Elizabeth: Student perceptions of learning English for specific purposes through ITC-enhanced peer design of instructional materials
  • Hietanen, Lenita: ”Tänään soitin vaan kitaraa, koska innostuin”. Tapaustutkimus yrittäjämäisestä toiminnasta perusopetuksen 7-luokan musiikin oppimisympäristössä
  • Kimpimäki, Anneli: Puolison rinnakkaissuhteen paljastuminen, äkillinen ero ja intimiteettiloukkaus. Narratiivinen tutkimus intiimisuhteen päättymisestä
  • Niemelä, Teuvo: ”Quo vadis Homo o sapiens?” Luonnonrauha ja uhanalaisuus inarilaisnuorten käsityksissä
  • Rask, Maija-Liisa: Lukiolaisten terveydenlukutaidon ja terveysarvostusten ilmeneminen. Laadullinen sisällönanalyysi vuoden 2007 ylioppilaskirjoitusten reaalikokeen vastauksista
  • Sarivaara, Erika: Statuksettomat saamelaiset. Paikantumisia saamelaisuuden rajoilla
  • Vanninen, Petri: Toisen asteen opiskelijoiden lukemisvaikeus ja sen kuntoutus aivojen tasapainomallin mukaan. Teoria, harjoitusmateriaali ja luokittelujärjestelmä kahden kuntoutuskokeilun valossa
  • Äärelä, Tanja: ”Aika paljon vaikuttaa minkälainen ilme opettajalla on naamalla”-nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan
2011
  • Hast, Miia: Konstruktio käsityön teknologiasta: analyysi- ja tulkintaprosessi teknologiasta yleissivistävän oppiaineen osana
  • Kunnari, Ari. Liikuntapääoma ja holistinen ihmiskäsitys liikuntaa opettavan työssä
  • Kärnä, Maija: Virtuaalinen tiedonrakennuksen tila ongelmaperustaisen oppimisen tukena
  • Lakkala, Irja-Kaisa: Sodankylän oppikoulut vuosina 1943–1972
  • Partanen, Anna-Maija: Challenging the school mathematics culture: An investigate small-group approach. Ethnographic teacher research on social and sociomathematical norms in the introduction of a new way of studying
  • Peltokorpi, Kaisa-Maria: Olen elettävä kun koska tahansa voi kuolla. Lottien selviytyminen sodassa 1939–1945
  • Perhman, Timo: Paremmin puhumalla. Restoratiivinen sovittelu työyhteisössä
  • Tenno, Tiiu: Surffaajat ja syventyjät-verkkoympäristön pedagogisen rakenteen ja opiskelijoiden toimintaorientaatioiden tarkastelua
2010
  • Adhikari, Krishna Prasad: Effects of globalization on the cultural continuity on Napalese society. A case study on the educational process in the traditional Damai community of Yogidada village.
  • Ahonen, Arto: Psychological well-being of school children in the Barents region. A comparison from the northern parts of Norway, Sweden and Finland and Northest Russia.
  • Asikainen, Pekka: Kirkkoherran virkaan pätevöittämä johtamiskoulutus opiskelijoiden arvioimana.
  • Kangas, Marjaana: The school of the future: theoretical and pedagogical approaches for creative and playful learning environments
  • Keskitalo, Pigga: Saamelaiskoulun kulttuurisensitiivisyyttä etsimässä kasvatusantropologian keinoin
  • Paaso, Aila: Osaava ammatillinen opettaja 2020. Tutkimus ammatillisen opettajan tulevaisuuden työkuvasta.
  • Seppänen, Raija: “Ikäns elä, ikäns opi, oppimatta kuole”. Saamelaisten ikämiesten elämänhallinnan muistelukset Pohjois-Lapissa
  • Yliraudanjoki, Virpi: Mikä luokaton lukio? Feministinen kouluetnografia luokattomuuden järjestyksissä
  • Ylitapio-Mäntylä, Outi: Lastentarhanopettajien jaettuja muisteluja sukupuolesta ja vallasta arjen käytännöissä.

Linkki Lapin yliopiston julkaisutietokantaan.