FinEd-verkoston vakiintunut toimintamuoto on vuosittainen seminaari, joka on viime vuosina järjestetty Kasvatustieteiden päivien yhteydessä konferenssin esikonferenssina.
FinEdin esiseminaari Kasvatustieteen päivillä Åbo Akademissa 22. 11.2023
Vuoden 2023 esiseminaarin teemana oli Focus on Open Science in the Field of Educational Sciences. Nimensä mukaisesti esiseminaarissa paneuduttiin tieteen ja tutkimuksen avoimuuden eri ulottuvuuksiin. Ilmoittautuneita osallistujia oli liki kolmekymmentä, mutta paikalle pääsi lopulta vain viisitoista, koronakauden jyllätessä. Sami Syrjämäki Tieteellisten seurain valtuuskunnasta avasi esiseminaarin tieteelliseen julkaisemiseen keskittyvällä keynote-puheellaan Contemporary Trends in Scholarly Publishing. Avoimen tieteen eettisyyteen liittyvän keynote-puheen Open science – open ethics? piti prof. Erika Löfström (HY), joka myös veti tauon jälkeen työpajan, jossa osallistujat hahmottelivat omaa avoimen tieteen suunnitelmaansa, ja esittelivät lopuksi koko ryhmälle esiseminaarin aikana syntyneitä oivalluksiaan.
Olemme tulleet huomaamaan, että monille väitöskirjatutkijoille muiden väitöskirjatutkijoiden tapaaminen ja verkostoituminen ovat yksi tärkeimmistä asioista, joita voimme FinEd-verkoston kautta tarjota:
“I found the seminar interesting, actually more interesting than I had thought in advance because many of the issues are already familiar to me. I wish that there would have been more time for interaction and discussion with other doctoral researchers because that is what made to attend the preseminar in the first place.” – Osallistujalta saatu palautekommentti
Pidämmekin vertaisryhmätoiminnan tärkeyden mielessä, kun suunnittelemme ja toteutamme tulevia tapahtumia.
***
FinEdin esiseminaari Kasvatustieteen päivillä Oulun yliopistossa 23.11.2022
FinEdin esiseminaari Values matter in education and research – Exploring the philosophical foundations of Educational Sciences aihe valittiin syksyllä 2021 väitöskirjatutkijoille osoitetun kyselyn vastausten pohjalta, ja paneutui nimensä mukaisesti arvoihin ja etiikkaan kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemisessä. Esiseminaari rakentui kahdesta osasta, joista Oulun yliopiston professori Katariina Holman keynote-puhe Science, theories, and values järjestettiin hybridinä, jotta osallistuminen mahdollistuisi myös niille aiheesta kiinnostuneille, jotka eivät päässeet paikan päälle Ouluun. Keynote-osuuteen osallistui nelisenkymmentä kuulijaa, joista viitisentoista verkossa zoomin välityksellä. Lounaan jälkeen jatkoimme työpajaosuudella, johon osallistui kaksitoista väitöskirjatutkijaa eri jäsenyliopistoistamme. Erityismaininnan arvoinen on termi “Empathic-Relational-Dialogical Science”, jonka kehitti yksi työpajaan osallistunut pienryhmä!
“I think we need an interesting keynote who directs participants’ thoughts and reflection towards the topic. The keynote was a spot on.” – Palautekommentti osallistujalta
“I think workshop working as a whole is something we need as doctoral students. In workshops we get to know each other properly and get to share our thoughts on doing a PhD. There could even be more of such activity.” – Palautekommentti osallistujalta
***
Pre-seminar of the FinEd Network to the FERA 2021 Conference 24 November, University of Jyväskylä/ ONLINE SEMINAR
Program
9:00 – 9:15 Welcome by the head of the FinEd, professor Heli Ruokamo
9:15 – 10:00 Writing for your research community, Paolo Landri, PhD, Senior Researcher of the Institute of Research on Population and Social Policies at National Research Council in Italy (CNR-IRPPS)
10:00 – 10:30 Finding time for PhD: In search of Work-Research(and Life) balance, Lauri Palsa, PhD, Senior adviser, National Audiovisual Institute
10:30 – 11:30 Lunch break
11:30 – 13:00 Paper presentations
***
”Digitalisation in education: From various learning contexts to methodologies” Pre-seminar of the FinEd Network to the FERA 2020 Conference 14 December 2020, University of Helsinki
In 2020, the pre-seminar was held online. A total of 21 doctoral students participated in the seminar. Before the paper presentations, Dr. Mona Moisala talked about brain research, Postdoctoral Researcher Mikko Meriläinen about digital gaming and University Lecturer Satu-Maarit Frangou about her doctoral research process. Thanks to all participants! Below you will find the slides of the three talks.
PROGRAM 14 December 2020
12:00 – 12:15 Welcome by the director of the FinEd Heli Ruokamo
12:15 – 12:45 The effects of digitalisation on the developing brain,
Mona Moisala, Ph.D. Heltti Ltd. SLIDES
12:45 – 13:00 Break
13:00 – 13:30 Beyond the numbers: studying young people’s digital gaming, Mikko Meriläinen, Postdoctoral researcher, University of Tampere SLIDES
13:30 – 14:00 Doctoral studies – no rose without a thorn, Satu-Maarit Frangou, University Lecturer, University of Lapland SLIDES
14:00 – 14:15 Break
14:15 – 16.30 Paper presentations (15min + 5min) Presenter*
14:15 – 14.35 The Social Music Education System (Sistema) Finland, Maija Puromies* & Antti Juvonen, University of Eastern Finland
14.35 – 14.55 Students’ perceptions of the long-term impacts of participating in an intercultural storytelling exchange, Oona Piipponen, University of Eastern Finland
14:55 – 15:15 The relation between learning and epistemic emotions in upper secondary school science, Elisa Vilhunen*, Miikka Turkkila, Jari Lavonen, Katariina Salmela-Aro & Kalle Juuti, University of Helsinki
15:15 – 15:30 Break
15:30 – 15:50 Coaching pedagogy for synchronous collaborative online learning: Desires and sense of perceived learning by learners, Päivi Timonen, University of Lapland
15:50 – 16:10 Finnish student teachers’ perceptions of their development of 21st-century competencies, Shuanghong Jenny Niu* & Hannele Niemi, University of Helsinki
16:10 – 16:30 ”Peer tutoring as a means of supporting digital skills in older adults”,
Lotta Aavikko*, Kaisa Pihlainen & Eija Kärnä, University of Eastern Finland
****
Mixed methods – Always Better?
Pre-seminar of the FinEd Network to the FERA 2019 Conference 20 November 2019, University of Eastern Finland/ Joensuu Campus
Vuonna 2019 FinEd-verkoston vuosiseminaari järjestettiin 20.11. Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa. Vuosiseminaarin teemana oli Mixed methods – always better? Seminaariin osallistui 28 väitöskirjatutkijaa ja 9 senioritutkijaa ja johtoryhmän jäsentä.
Keynote-puheenvuorossaan tohtori, yliopistonlehtori Lucila Carvalho (Massey University, Uusi-Seelanti) esitteli muun muassa tutkimusprojektia, jossa käytettiin aineistona valokuvia, määrällistä kyselyaineistoa sekä paikannustietoja.
Iltapäivällä seminaarissa käsiteltiin monimenetelmällisyyteen liittyvä kysymyksiä, kuten menetelmän käyttöön liittyvä etuja ja haasteita, sen taustalla olevia paradigmoja ja mentelmän suosiota nykytutkimuksessa.