2023
- Ahmed, Qazi: Parental Involvement in Education in Rural Pakistan: Children’s, Parents’ and Teachers’ Perspectives
- Chaudhuri, Saswati: Teachers’ visual focus of attention and related factors in Grade 1 classroom: Teacher stress, students’ basic academic skills and teacher-student relationships
- Elomaa, Mailis: Educational leaders’ occupational well-being: ”With cool head and warm heart”
- Forsman, Panu: Creativity in a changing work organization – an ethnographic study of practiced agency and emerging creativity
- Heräjärvi, Nina: Developing quality of life implementation feedback model to improve quality of life for Finnish young adults with severe physical disabilities
- Hämäläinen, Elina: Examining and enhancing adolescents’ critical online reading skills
- Jama, Kaisa-Mari: Career-themed life narratives of sport graduates: Intertwinement of careers and nonwork-elements of life
- Juutilainen, Maaret: Opettajaopiskelijoiden ammatillisen toimijuuden rakentuminen luokanopettajakoulutuksessa
- Lehtonen, Taina: Rehtoreiden näkemyksiä lukiokoulutuksen uudistamisesta, sen johtamisesta ja tulevaisuudesta
- Pennanen, Matti: Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development
- Pikkarainen, Merja: Experiences of detachment in narratives of Finnish early school leavers: A Perspective on Self-determination theory
- Pukkila, Päivi: Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista
- Räty, Lauri: Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka tutkimuksissa, HOJKS-asiakirjoissa ja oppituntien arviointitilanteissa
- Soininen, Viola: Teacher-child interactions in relation to teachers’ stress, work engagement, and children’s social competence
- Stolp, Eveliina: Student agency in whole-class playing in music education
- Vilppola, Jiri: Ammatillisen opettajan osaamisen ja identiteetin rakentuminen – Työelämälähtöinen ja osaamisperustainen ammatillinen opettajankoulutus
2022
- Alakärppä, Outi: Nuorten naisten työn ja perheen yhteensovittamisen odotukset ja koetut toimintamahdollisuudet muotoutuvassa aikuisuudessa
- Ek, Terhi: Eettisestä osaamisesta yhteiskunnalliseen ymmärrykseen: Varhaiskasvatuksen arjen hiljainen tieto ja hiljaisen tiedon siirtäminen
- Karttunen, Reetta: Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen – Fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista
- Marjokorpi, Annakaisa: ”HYVÄNEN AIKA, MISTÄ TÄSSÄ ON KYSE?” Diskurssianalyysi perusopetuksen oppilaanohjaajien puheesta koskien oppilaan oppimisen arviointia oppilaanohjauksessa
- Matikainen, Minni: Transformatiivinen opettajaksi oppiminen – fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta
- Nykopp, Minna: Yliopisto-opiskelijoiden yhteisöllinen kirjoittaminen kasvokkain ja verkossa
- Patel, Priyanka: Evaluating a computer-assisted phonics intervention for improving foundational English literacy learning in multilingual India
- Rautamies, Erja: The heart of collaboration: Educational partnership in early childhood education narrated by parents of a child with exhibiting challenging behavior
- Rudolph, Norma: An autoethnographic study of post-apartheid South African policy for young children: Hope for a convivial society
- Ruotsalainen, Jenni: Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms
- Ruutiainen, Ville: Marketization and privatization of early childhood and care in Finland: Shifts from and within universalism
- Salmi, Elisa: Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen
- Virinkoski, Riitta: Teachers’ Practices and Competence to Assess Students’ Academic Skills in Primary School
Jyväskylän yliopistossa valmistuneet väitöskirjat:
Vuosina 2012-2021 valmistuneet kasvatustieteelliset väitöskirjat
2011
- Kimonen, Eija: Kasvatus ja yhteiskunta yhteiskunnallisesti erilaisissa maissa 1900-luvulla: vertaileva tutkimus koulun ulkopuolelle orientoivasta työ- ja toimintakasvatuksesta Yhdysvalloissa ja Intiassa
- Lahtero, Tapio: Yhtenäiskoulun johtamiskulttuuri: symbolis-tulkinnallinen näkökulma
- Lassenius, Yvonne: Utvecklingen av vårdlärarnas kulturkompetens: en kvalitativ studie som fokuserar på lärarna i mångkulturella lärandemiljöer i Finland
- Murtorinne-Lahtinen, Minna: Äitipuolen identiteetin rakentaminen uusperheessä
- Mägi, Katrin: Achievement goals, achievement behaviours, and skill development in the school and home context: their antecedents and correlates
- Nikkola, Tiina: Oppimisen esteet ja mahdollisuudet ryhmässä: syyllisyyden kehittyminen syntipukki-ilmiöksi opiskeluryhmässä ohjaajan tulkitsemana
- Partanen, Anne: ”Kyllä minä tästä selviän.” Aikuisopiskelijat koulutustarinansa kertojina ja koulutuksellisen minäpystyvyytensä rakentajina
- Pulkkinen, Seppo: Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä
- Puro, Erika: Peruskoulun erityisopetuksen laatu oppilaiden, huoltajien, koulunkäyntiavustajien, opettajien ja rehtorien arvioimana
- Ruohotie-Lyhty, Maria: Opettajuuden alkutaival. Vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan toimijuus ja ammatillinen kehittyminen
- Soanjärvi, Katariina: Mitä on ammatillinen nuorisotyö? Nuorisotyön villiä kenttää kesyttämässä
- Törmä, Elina: Tutkivana opettajana arvioinnin olemusta etsimässä: kertomus oppilaan kasvua tukevan arvioinnin kehittämisestä yksilöllisenä ja yhteistoiminnallisena prosessina
2010
- Alemayehu, Teklemariam: Effects of intervention on psychosocial functioning of hearing and hard of hearing children in selected primary schools of Addis Ababa, Ethiopia
- Karjalainen, Merja: Ammattilaisten käsityksiä mentoroinnista työpaikalla
- Koivula, Merja: Lasten yhteisöllisyys ja yhteisöllinen oppiminen päiväkodissa
- Kuronen, Ilpo: Peruskoulusta elämänkouluun. Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
- Leivo, Marjaana: Aikuisena opettajaksi. Aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
- Mahlakaarto, Salme: Subjektiksi työssä. Identiteettiä rakentamassa voimaantumisen kehitysohjelmassa
- Nykänen, Seija: Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa – Matkalla verkostojohtamiseen?
- Pulli, Tuula: Totta ja unta: draama puhe- ja kehitysvammaisten ihmisten yhteisöllisenä kuntoutuksena ja kokemuksena
- Siiskonen, Tiina: Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen