Väitöskirjat – Tampereen yliopisto

2022
2021
2020
2019
2018
  • Humala, Iris: Key Elements that Enable Leaders to Foster Creativity in Virtual Work
  • Madureira Ferreira, Juliene: Inclusive Early Childhood Education and the Role of Peer Interaction: Brazil and Finland in dialogue
  • Mäki-Havulinna, Johanna: Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä
  • Pylväs, Laura: Development of Vocational Expertise and Excellence in Formal and Informal Learning Environments
  • Raus, Rea: Teacher Ecological Self: Negotiating teacher ecological identity in the context of teacher education for sustainable development
  • Vlasov, Janniina: Reflecting Changes in Early Childhood Education in the USA, Russia and Finland
2017
  • Himanen, Sari: Tieto- ja viestintäteknologian artefaktit hoitotyön opiskelussa: Tapaustutkimukset lääkehoidon, aseptiikan ja harjoittelun ohjauksen artefaktien opetuskäytöstä
  • Jokisaari, Olli-Jukka: Kasvatus tuotemaailmassa – Günther Anders kasvatusfilosofina
  • Kaarttinen, Jyrki: Kansallissosialistinen kasvatus – politiikkaa vai pedagogiikkaa?
  • Kassara, Heidi: Ilo hoitotyön ammatin opiskelussa ammatillisen kasvun voimavarana
  • Leino, Lea: A Study on the Promotion of Adults’ Oral English Communication and Teacher Development in Liberal and Tertiary Education
  • Niinivirta, Markku: Fronesis opettajankoulutuksen taustafilosofiassa: Snellman-korkeakoulusta valmistuneiden steinerkoulun luokanopettajien kertomuksia tiestään opettajuuteen
  • Pulkki, Jani: Kilpailun kasvatuksellisista ongelmista: Hyveitä 2000-luvulle
  • Tomperi, Tuukka: Filosofianopetus ja pedagoginen filosofia – filosofia oppiaineena ja kasvatuksena
  • Ulmanen, Sanna: Miten kiinnittyä kouluun? Oppilaiden näkökulma koulutyöhön kiinnittymisen haasteisiin
2016
  • Ahokallio-Leppälä, Heidi: Osaaminen keskiössä – Ammattikorkeakoulun uusi paradigma
  • Başaran, Kenan: Experiential Learning in Tourism Education in the North Cyprus
  • Korhonen, Tero: Language narratives from general upper secondary education for adults: An inquiring teacher’s journey of fostering foreign language identity in autonomy-oriented pedagogy
  • Laaksonen, Inkeri: Avaimia huomiseen? Aikuisopettajien käsityksiä ilmiöstä opettajuus ja teknologia
  • Mäntynen, Milja: Opettajan osallisuus strategiaprosessissa. Tapaustutkimus laatupalkitusta ala-asteen koulusta
  • Teräs, Hanna: Design Principles of an Authentic Online Professional Development Program for Multicultural Faculty
  • Valtanen, Juri: What is the problem? The meaning of problem in problem-based learning context – Towards problem-aware students
2015
  • Ahonen, Liisa: Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa
  • Alenius, Pauliina: Informal learning in a transnational setting: exploring learning spaces of people migrating between Estonia and Finland
  • Arola, Tuija: Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa
  • Hannula, Heikki: Yrittäjyyskasvatus ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa – Tapaustutkimus HAMK Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
  • Hauhia, Minna: Korkeakoulutus sanomalehden kielipeleissä. Aamulehden lukukausimaksu-uutisoinnin diskurssianalyyttinen tarkastelu julkisen pedagogiikan näkökulmasta
  • Hautamäki, Jari: Alueellisen kehittäjäverkoston johtaminen – näkökulmana äkilliseen rakennemuutokseen varautuminen
  • Kaisvuo, Terhi: Ammattikorkeakouluopiskelijan osaamisen konstruoituminen reflektion avulla kohti varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta
  • Koskinen, Sirpa: Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa vaativassa erityisopetuksessa Itsesäätelytaitojen kehittäminen ja tulevaisuusorientaation vahvistaminen yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan keinoin
  • Koskinen-Sinisalo, Kirsi-Liisa: Pitkä tie – Maahanmuuttajasta opettajaksi Suomeen
  • Marttila, Liisa: Ura kerronnallisena työnä – ammattikorkeakoulun opettajat kertojina
  • Paukkuri, Eija: How is the Phenomenon of Shared Leadership Understood in the Theory and Practice of School Leadership? A case study conducted in four European schools
  • Pukk, Maarika: Varhaiskasvatus Virossa. Aikalaiskuvauksia lastentarhatoiminnan alkuajoista nykypäivään
  • Raes, Annamari: LYHTY- lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen kokonaisvaltaisesti
  • Roos, Piia: Lasten kerrontaa päiväkotiarjesta
  • Vehmas, Heli: Arvottomuudesta osallisuuteen – opiskelijoiden käsitykset ohjaavan koulutuksen laadusta työllistymiseen tähtäävien palvelumallien kehittämisen pohjana
  • Vihottula, Heli: ”En suostu yksinkertaisesti häviämään ihmisten silmistä” – Kertomuksia traumaattisesta kokemuksesta selviytymisestä
  • Woldesenbet, Petros Woldegiorgis: Provision of and Participation in Primary Education in the Pastoralist Regions of Afar and Somali of Ethiopia
2014
  • Adamu, Abebaw Yirga: Ethnic and Religious Diversity in Higher Education in Ethiopia: The Case of Bahir Dar University
  • Ahvenniemi, Rita: Mental Management: NLP ja relaksaatio opettajien jaksamisen edistäjinä
  • Etelälahti, Aulikki: Näkökulmia esiopetuksen vaikuttavuuden tutkimiseen – vaikuttavuustutkimus vuoden 2000 esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta
  • Fonsén, Elina: Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa
  • Heikka, Johanna: Distributed Pedagogical Leadership in Early Childhood Education
  • Kaisvuo, Heidi: The Representation of Self-Efficacy Experienced by an Upper Secondary School Student
  • Koski, Jouni: Myyntityö ammattina – Fenomenografinen tutkimus tradenomiopiskelijoiden käsityksistä
  • Laitinen, Eija: Ammattikorkeakoulujen opettajien kulttuurienvälinen kompetenssi ja sen mittaaminen
  • Mäkinen, Satu: Mentorointiprosessi erilaisesta kulttuurista olevan sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen kasvun edistäjänä terveydenhuollon transkulttuurisessa oppimisympäristössä
  • Paasovaara, Seija: Asiantuntijat käytäntölähtöisen kehittämistyön pyörteessä. Tapaustutkimus laboratorio- ja kuvantamistoiminnan seutuverkoston kehittämistyöstä
  • Rantala, Kyllikki: Narratiivisuus musiikkikasvatuksessa. Tapaustutkimus musiikkileikkikoulupedagogiikasta
  • Räisänen, Mirka: Opettajat ja koulutuspolitiikka. Opetusalan ammattijärjestö ja Demokraattiset koulutyöntekijät -yhdistys peruskoulukauden koulutuspolitiikassa
2013
  • Akselin, Marja-Liisa: Varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen rakentuminen ja menestymisen ennakoiminen johtamistyön tarinoiden valossa
  • Alila, Kirsi: Varhaiskasvatuksen laadun ohjaus ja ohjauksen laatu. Laatupuhe varhaiskasvatuksen valtionhallinnon ohjausasiakirjoissa 1972-2012
  • Harri, Raija: Chanting, singing and reading – Cultural Contexts of Tibetan Literacy
  • Hintsanen, Mirka: Individual and contextual factors predicting educational and occupational career success
  • Korkiakangas, Mailis: Lönnrotista Laureaan – Kotitalousalan ammattikasvatus vuosina 1890 – 2000
  • Niinistö-Sivuranta, Susanna: Sanoista syntyy yhteinen merkitys? Kommunikointitaidot luovassa oppimisympäristössä ja ammatillisessa kasvussa ammattikorkeakoulun visuaalisilla suunnittelualoilla
  • Ojaniemi, Markku: Changes in the Conceptualization of Leadership during an African College Course
  • Poulter, Saila: Kansalaisena maallistuneessa maailmassa. Koulun uskonnonopetuksen yhteiskunnallisen tehtävän tarkastelua
  • Rajbhandari, Mani Man Singh: School Leadership En-route to ‘Grand Leap‘: Case studies from Nepal and Finland
  • Raunio, Pirjo: Työhön Suomeen? Tutkimus työperusteiseen maahanmuuttoon liittyvistä koulutusprosesseista
  • Suominen, Jouni: MISSÄ TIIMIYRITTÄJYYS? Yrittäjyyden eetoksen ja yrittäjyyskasvatuksen filosofisten lähtökohtien kriittistä arviointia
  • Valtaranta, Niina: On the Experiences of Finnish Engineers as Language Users in a Professional Context
  • Virtanen, Mirjam: Opettajan emotionaalinen kompetenssi. Tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien tunneälytaidoista ja niiden tärkeydestä
2012
  • Airosmaa, Kati: Viisi vuotta viisaampi? – Tarinoita nuorten musiikinopettajien kehityspoluilta
  • Eskelä-Haapanen, Sirpa: Kohdennettu tuki perusopetuksen alkuluokilla
  • Foster, Raisa: The Pedagogy of Recognition. Dancing Identity and Mutuality
  • Kekkonen, Marjatta: Kasvatuskumppanuus puheena. Varhaiskasvattajat, vanhemmat ja lapset päivähoidon diskursiivisilla näyttämöillä
  • Kiilakoski, Tomi: Kasvatus teknologisessa maailmassa. Tutkimus teknologisoituvasta kasvatuksesta
  • Kurtti, Juha: Hiljainen tieto ja työssä oppiminen. Edellytysten luominen hiljaisen tiedon hyödyntämiselle röntgenhoitajien työyhteisössä
  • Leppänen, Kirsti: Naisen ääni – manuaalisen käsittelyn ja äänenkäyttöön liittyvän luennon vaikutukset opettajien äänihyvinvointiin
  • Sutinen, Päivi: Johtajana kehittymisen olemus kunta-alan johtajan kokemana
2011
  • Hägg, Outi: Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti
  • Järvinen, Marja-Liisa: Konstruktivistinen oppimiskäsitys opettajan pedagogisena työvälineenä alkuopetuksessa. Näkökulmia muutokseen
  • Kalima, Riitta: Opintojen pitkittyminen ja keskeyttäminen ammattikorkeakoulussa
  • Kullaslahti, Jaana: Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi ja kehittyminen
  • Kyllönen, Marjo: Tulevaisuuden koulu ja johtaminen. Skenaariot 2020 – luvulla
  • Liutta, Arja: ´Ope, lue se uusiksi!´ Narratiivisen eettisen kasvatuksen perusteita erityisesti hyve-eettisestä näkökulmasta
  • Malmivirta, Helena: Taide siltana sosionomiksi (AMK) kasvamiselle. Toimintatutkimus taide- ja ilmaisuaineiden kehittämisestä postmodernin taidekasvatuksen suuntaan Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa vuosina 2001 – 2004
  • Myllärinen, Anna Riitta: Lainrikkojien elämänsisällön muutos ja sitä tukeva auttamistyö
  • Pakkala, Arja: Osallistavaksi työyhteisövalmentajaksi kehittyminen – tapaustutkimus henkilöstönkehittäjän kasvattajuuden löytymisestä
  • Rajakaltio, Helena: Moninaisuus yhtenäisyydessä. Peruskoulu muutosten ristipaineissa
  • Rokka, Pekka: Peruskoulun ja perusopetuksen vuosien 1985, 1994 ja 2004 opetussuunnitelmien perusteet poliittisen opetussuunnitelman teksteinä
  • Ryynänen, Sanna: Nuoria reunoilla. Sosiaalipedagoginen tutkimus rikollisuuden ja väkivallan keskellä elävien nuorten kasvun tukemisesta brasilialaisissa kansalaisjärjestöissä
  • Räkköläinen, Mari: Mitä näytöt näyttävät? Luotettavuus ja luottamus ammatillisten perustutkintojen näyttöperusteisessa arviointiprosessissa
  • Saari, Antti: Kasvatustieteen tiedontahto. Kriittisen historian näkökulmia suomalaiseen kasvatuksen tutkimukseen
  • Salmela, Sauli: Vesitettyä skolastiikkaa? Varhaismodernin subjektikäsityksen aristoteelisesta perustasta. Tuomas Akvinolaisen ja John Locken kognitioteorioiden vertailua
  • Teräväinen, Veikko: Asperger-erityisoppilaan sosiaalinen integraatio
  • Ukkonen-Mikkola, Tuulikki: Sukupolvien kohtaamisia lasten ja vanhusten yhteisessä palvelukeskuksessa
2010
  • Hanhinen, Taina: Työelämäosaaminen: kvalifikaatioiden luokitusjärjestelmän konstruointi
  • Kallioniemi-Chambers, Virve: Kulttuuriset ajan mallit yliopiston pedagogisessa projektitoiminnassa
  • Katajamäki, Erja: Moniammatillisuus ja sen oppiminen. Tapaustutkimus ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalta
  • Kauppinen, Eija: Opettajien tunnenarratiivit ja niiden rakenneanalyysi – Musiikin ja matematiikan aineenopettajien opettajuus ja elämänkulku
  • Kolari, Pirjo: Tunneälyjohtaminen asiantuntijaorganisaation muutoksessa
  • Lindén, Jyri: Kutsumuksesta palkkatyöhön? Perusasteen opettajan työn muuttunut luonne ja logiikka
  • Mäkelä, Leena : Verkkokurssi opetuksen ja oppimisen kompleksisena toimintatilana
  • Nykänen, Jorma: Aikuiskoulutuskeskusten koulutusreformien tarkastelua arvojen näkökulmasta
  • Piattoeva, Nelli: Citizenship education policies and the state. Russia and Finland in a comparative perspective
  • Portaankorva-Koivisto, Päivi: Elämyksellisyyttä tavoittelemassa – narratiivinen tutkimus matematiikan opettajaksi kasvusta
  • Räihä, Pekka: Koskaan et muuttua saa! Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintojen uudistamisen vaikeudesta
  • Tamm, Tiia: Professional Identity and Self-concept of Estonian Social Workers

Linkki Tampereen yliopiston julkaisutietokantaan.